„Спаси София“ критикуват кмета Терзиев за реформата в паркирането: Предлагат двойно увеличение на стикерите
„Спаси София“ критикуват остро предложената от кмета Терзиев и ПП-ДБ реформа за паркирането, като твърдят, че тя предвижда двойно и тройно увеличение на винетните стикери за живущите. Въпреки работната среща на 4 ноември, не е постигнато споразумение за съгласуване на общ доклад за промените, които включват разширяване на зоните и въвеждане на по-високи цени.
Снимка: БГНЕС
Предложената от столичния кмет Васил Терзиев и ПП-ДБ реформа за платеното паркиране предизвика остра критика от страна на „Спаси София“. От формацията твърдят, че внесеният доклад не предлага истинска реформа, а техните предложения са много по-щадящи към жителите на централните райони.
На 4 ноември 2025 г. в Общинския съвет се проведе работна среща между „Спаси София“, ПП-ДБ и кмета Терзиев за съгласуване на общ доклад, но не беше постигнато окончателно споразумение. Настояването на „Спаси София“ е увеличението на винетните стикери за живущите в зоните да бъде много по-малко от предложеното.
„Приходящите щяха да плащат по висока цена за червената зона, но за живущите, които най-много страдат щяхме да оставим сегашните цени или с 50 лв. увеличение, а ПП-ДБ и Терзиев предлагат двойно и тройно увеличение на винетните стикери.“
— Борис Бонев, „Спаси София“
От своя страна, докладът на кмета Терзиев и ПП-ДБ предвижда значително по-голямо увеличение, което е оправдано с факта, че настоящите цени са нереално ниски. Бойко Димитров от ПП-ДБ подчертава, че текущите суми за годишни стикери са „смешни“.
„В момента тези суми са смешни 100-150 лв на година. Това ви е под 10 лв. на месец, за никой човек с кола няма значение дали ще плати на месец 8 лева или 8 евро. Така, че това е лицемерие, важно е доклада да мине, тези цени са толкова стари и нищо не е пипано.“
— Бойко Димитров, „Продължаваме Промяната – Демократична България“
Конфликтът около Червената зона и анкетата
„Спаси София“ продължават да настояват за създаването на „червена зона“ в идеалния център на столицата, която да струва 5 лева на час. Предложението за червена зона включва ограничение до три часа паркиране на ден, както и възможност за закупуване на дневна карта за престой. Тази зона цели да обхване най-натоварените улици, сред които Цар Симеон, Васил Левски, Ал. Дондуков, Евлоги и Христо Георгиеви, като идеята е да се освободят около 1000 паркоместа чрез намаляване на служебните абонаменти.
Докладът на кмета Терзиев обаче е разработен след проведена анкета с над 20 000 души. Според резултатите от анкетата, жителите на идеалния център са против въвеждането на червена зона. ПП-ДБ и кметът Терзиев считат, че увеличението на цените и разширяването на зоните за платено паркиране са крайно необходими стъпки за справяне с проблемите.
Разширяване на обхвата и напрежение в кварталите
Стана ясно, че увеличение на цените със сигурност предстои скоро, а обхватът на зоните ще се разшири. Един от кварталите, който ще бъде превърнат в зелена зона, е „Редута“. Там проблемите с намирането на паркоместа са от години. Жители на „Редута“ запазват местата си с помощта на гуми, въжета и катинари, поради което мнозина изразяват подкрепа за въвеждането на зелена зона, но с уговорката, че трябва да се увеличат и самите места.
За други квартали като „Подуяне“, „Хаджи Димитър“ и „Студентски град“ разширяването на зоните все още не е сигурно. „Спаси София“ обявиха на 5 ноември 2025 г., че ще внесат допълнителни предложения, включително за ограничаване на служебните абонаменти. Освен това, на следващата сесия на общинския съвет, която предстои другата седмица, „Спаси София“ ще настояват и за налагане на таван на таксите към мобилните оператори за СМС-ите, свързани с паркирането.
