Преосмисляне на щедрите обезщетения: 10 заплати при пенсиониране блокират реформите

Щедрите обезщетения до 20 заплати при пенсиониране на държавни служители блокират реформите в България. Тази практика струва милиони и възпрепятства съкращенията, като в половината европейски страни подобни бонуси липсват или са значително по-малки. Необходима е спешна промяна за нормализиране на публичните финанси.

Преосмисляне на щедрите обезщетения: 10 заплати при пенсиониране блокират реформите

Пенсионери в Градската градина в столицата. СНИМКА: ЙОРДАН СИМЕОНОВ

Време за четене: 2 мин. 10 декември 2025

Практиката за изплащане на до 10, а понякога и до 20 заплати при пенсиониране на държавни служители е сериозна пречка пред реформата в публичния сектор. Тази щедрост е уникална за България в ЕС. Тя създава значителни финансови затруднения и блокира съкращаването на държавната администрация.

Обсъждането на оттегления бюджет ясно показа проблема. Разходите за персонал в публичната сфера са високи, а структурата на заплащането и бонусите – неефективна. Най-голямата пречка пред свиването на държавната заетост е именно големият бонус при пенсиониране. Това възпира институции като МВР да освобождават служители. Опитите за съкращаване на щат, дори само на работещи, получаващи заплата и пенсия, са изключително скъпи.

Съгласно член 106 от Закона за държавния служител, при прекратяване на служебното правоотношение, държавните служители получават обезщетение до 10 месечни заплати. В МВР, според член 234 от Закона за МВР, бонусът може да достигне до 20 заплати. Ако държавата реши да съкрати 10 хиляди души, цената на реформата би била поне 140 милиона евро. При необходимост от намаление с над 100 хиляди души, разходът надхвърля 1.5 милиарда евро. Тази оценка е консервативна, тъй като не включва специалните правила и по-високите заплати на служители в края на кариерата си.

В половината европейски страни такава практика изобщо липсва. Там, където я има, размерът на обезщетението е в пъти по-малък. България поддържа една от най-щедрите системи за обезщетяване на пенсионирани служители в публичния сектор. Това би било оправдано при стабилни публични финанси и разширяваща се данъчна база. Експерти настояват за промяна.

За съжаление, фискът не е в добро състояние. Частният сектор не плаща по-зле, за да е нужна такава конкуренция. За успешна реформа на държавната заетост, режимът на обезщетения трябва да се промени. Дори да не бъдат премахнати, размерът им трябва драстично да се намали до максимум 2-3 заплати. Най-доброто решение е тази практика изцяло да се прекрати, предвид раздутите разходи за персонал.

Ръководството на МВР признава, че високите обезщетения създават „порочен кръг“ и блокират реформите. Към ноември 2025 г. в МВР работят 6658 пенсионери. Това увеличава разходите за бонуси и затруднява съкращенията. Депутати от ППДБ вече внесоха предложение за ограничаване на бонусите до 20% от годишната заплата. Допълнителни възнаграждения над този праг ще се дават само със съгласие на Съвета за административна реформа.

В частния сектор обезщетенията при пенсиониране са по-ниски – 2 или 6 брутни заплати, в зависимост от стажа. Това подчертава разликата в подхода. За да се преодолее проблемът с вече наетите служители, може да се създаде специализиран фонд. Той би финансирал намаляването на публичната заетост. Въпреки че това натоварва бюджета сега, то изтегля по-рано плащания, които така или иначе ще трябва да бъдат направени. Така се избягва плащането на заплати на пенсионирани служители години наред. Привилегиите на чиновниците са обект на дебати отдавна.

Има формиран консенсус, че свиването на държавната администрация е крайно необходимо. Премахването или поне намаляването на обезщетенията при освобождаване е ключово условие за успешно намаляване на работещите в публичната сфера. Това ще позволи нормализиране на публичните финанси, особено по отношение на разходите за персонал.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *