Паркирането на Балканите: Как съседните столици се справят с автомобилния хаос

Балканските столици прилагат различни стратегии за управление на паркирането, от зонирани системи и фиксирани такси до нови технологии и безплатен обществен транспорт. Последните развития включват динамично ценообразуване и разширяване на безплатния транспорт, но проблемите с недостига и високите такси остават.

Паркирането на Балканите: Как съседните столици се справят с автомобилния хаос

Снимка: БТА

Време за четене: 4 мин. 10 декември 2025

Нарастващият брой автомобили и хроничният недостиг на паркоместа са общ проблем за балканските столици. От Атина до Скопие, местните власти прилагат различни стратегии и такси, за да управляват трафика и да улеснят паркирането. Тази статия разглежда системите за паркиране в шест големи града в региона и последните развития.

Атина: Систематизирано паркиране с четири категории

Гръцката столица Атина разчита на системата PARKinATHENS, въведена през 2006 г. Тя обхваща над 10 000 паркоместа, разделени в четири категории. Специално внимание е отделено на жители, посетители, двуколесни превозни средства и хора с увреждания. Контролираното паркиране за посетители е активно от 09:00 до 21:00 часа през работни дни и до 16:00 часа в събота. За жителите и специалните места системата е денонощна и без времеви ограничения.

Плащането става чрез приложението myathenspass, ПОС терминали или със „надраскваща“ се карта. Максималният престой за посетители е три часа, като таксите започват от 0,50 евро за половин час и достигат 6 евро за три часа. Хората с инвалиден знак паркират безплатно. Жителите могат да получат специален стикер за безплатно паркиране в своята зона.

Анкара: Общински паркинги и фиксирани цени

Турската столица Анкара, с население от близо 5,8 милиона души и 2,8 милиона автомобила, разполага със седем големи общински паркинга. Те имат общ капацитет от 1204 автомобила и се делят на крайпътни, за почивка, открити и закрити. Последните промени в цените са от 15 януари 2025 г.

Паркирането на крайпътен паркинг до 15 минути е безплатно. Цените варират от 60 турски лири (1,20 евро) за един час до 115 турски лири (2,30 евро) за девет до двайсет и четири часа. Откритите и закритите паркинги нямат безплатен престой, като цените започват от 70 турски лири (1,40 евро) за час и достигат до 200 турски лири (4 евро) за денонощие в закрит паркинг. В Анкара няма разделение на зони или SMS паркиране.

Истанбул: Мегаполис с недостиг на паркоместа

Истанбул, с близо 20 милиона жители и 5,4 милиона моторни превозни средства, се сблъсква със сериозен проблем с паркирането. Въпреки закон от 2021 г. за задължително изграждане на подземни паркинги, недостигът е очевиден. В града има 7195 паркинга с капацитет 1,14 милиона места, което е недостатъчно.

Системата İSPARK, дъщерно дружество на общината, управлява множество паркинги. Цените не се различават по район: 100 турски лири (около 2 евро) за час и до 400 турски лири (8 евро) за денонощие. Експерти отбелязват, че İSPARK намалява заеманите площи с до 40%. Частни оператори обаче предлагат паркиране на цени до 1500 турски лири (над 30 евро) на ден в централните райони. От 2024 г. в Истанбул се тества нова система за паркиране с дрони и изкуствен интелект като част от проекта за умен град на общината, която цели да насочва водачите към свободни места.

Белград: Зонирано паркиране и безплатен транспорт

От 1 февруари 2025 г. Белград въведе зонирано паркиране с различни такси в делнични дни от 7 до 21 часа. Червената зона е 80 динара (0,68 евро) за час, жълтата – 65 динара (0,55 евро), зелената – 55 динара (0,46 евро), а синята – 45 динара (0,38 евро). Лилавата зона струва 120 динара (около 1 евро) за 30 минути. Целодневните билети са съответно 3000 динара (25,50 евро) и 2000 динара (17 евро).

На 14 юли 2025 г. в Стари град беше въведено ограничение за паркиране до 30 минути без възможност за удължаване, с такси и през почивните дни. Общината препоръчва използването на градски транспорт, който е безплатен от 1 януари 2025 г. в целия град, като част от по-голяма стратегия за намаляване на автомобилния трафик. На 9 декември 2025 г. беше обявено, че от 1 януари 2026 г. ще бъде разширена зоната за безплатен градски транспорт и ще бъдат въведени допълнителни ограничения за паркиране в централните райони, включително нова оранжева зона с по-високи такси. Опозиционни съветници обаче критикуват новите такси, смятайки, че те обременяват малките търговци.

Букурещ: Фиксирани такси и строги глоби

В Букурещ няма официално разделение на „синя“ и „зелена“ зона. Таксата за паркиране в центъра е фиксирана на 5 леи на час (1 евро) от понеделник до петък, между 08:00 и 20:00 часа. Дневната тарифа е 30 леи (6 евро), а месечният абонамент – 500 леи (100 евро). Плащането става чрез паркинг автомати, SMS или мобилни приложения. На 8 декември 2025 г. общинските власти обявиха пилотен проект за динамично ценообразуване, при който таксите ще се повишават автоматично в часовете на върхово натоварване, за да се насърчи използването на обществен транспорт и велосипеди. Местни бизнес организации протестират срещу автоматичната система за глоби, определяйки я като „чрезмерно репресивна“.

Глоба от 200 леи (40 евро) и скоба заплашват всеки, който не плати таксата в рамките на 15 минути. За неправомерно заемане на паркомясто глобата е 500-1000 леи (100-200 евро), плюс възможност за репатриране. Глобите се налагат автоматично чрез видео наблюдение и разпознаване на регистрационни номера. Местните жители могат да получат пропуск за безплатно паркиране пред дома си.

Скопие: Зонирани паркинги и предварително резервиране

В центъра на Скопие паркирането е организирано от общественото дружество „Градски паркинг” и община Център. Многоетажните паркинги струват 30 денара (0,50 евро) на час. Уличните паркинги са разделени на зони A0, A, B, C и D, с такси от 75 денара (1,20 евро) за зона А0 до 25 денара (0,40 евро) за зони C и D. Предлагат се месечни и годишни абонаменти. В община Център зоните са Нула, Първа и Втора, с такси от 100 денара (1,60 евро) до 60 денара (1 евро) на час, плащани чрез SMS. От 2024 г. функционира система за предварително резервиране на паркомясто в централните паркинги чрез приложение, което намалява времето за търсене на място и намалява трафика.

Опозиционни общински съветници критикуват високите такси, посочвайки, че паркоместата често са заети от служебни автомобили на институции. За повече информация относно мерките в региона, вижте свързана статия.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *