Паркирането на Балканите: Атина, Анкара, Истанбул, Белград, Букурещ и Скопие се борят с нарастващия трафик

Балканските столици се борят с нарастващия трафик и недостига на паркинги. От Атина до Скопие, градовете въвеждат различни системи за платено паркиране, зониране и строги глоби, за да регулират хаоса. В София предстоят нови тарифи и разширение на зоните от 2026 г.

Паркирането на Балканите: Атина, Анкара, Истанбул, Белград, Букурещ и Скопие се борят с нарастващия трафик

Атина Снимка: Пиксабей Снимка: Пиксабей

Време за четене: 3 мин. 8 декември 2025

Нарастващият брой автомобили и недостигът на паркинги са общ проблем за балканските столици. София не е изключение, но как се справят съседните страни? Кореспонденти на БТА проучиха системите за платено паркиране в Атина, Анкара, Истанбул, Белград, Букурещ и Скопие.

Атина: PARKinATHENS и гъвкави такси

Гръцката столица Атина използва системата PARKinATHENS от 2006 г. Тя включва четири категории паркоместа: за жители, посетители, двуколесни превозни средства и хора с увреждания. Плащането става чрез приложение, ПОС терминали или карти. За посетители максималният престой е три часа, а таксите започват от 0,50 евро за половин час, достигайки 6 евро за три часа. Хората с увреждания паркират безплатно. Жителите могат да получат специален стикер за безплатно паркиране в своята зона.

Анкара и Истанбул: Милиони коли и борба за места

В Анкара, с близо 5,8 милиона души и 2,8 милиона коли, има седем големи общински паркинга. Последните промени в цените са от 15 януари 2025 г. Крайпътните паркинги предлагат 15 минути безплатно, след което таксите започват от 60 турски лири (1,20 евро) за час. Няма разделение на зони или СМС паркиране.

Истанбул, с близо 20 милиона души и 5,4 милиона превозни средства, страда от остър недостиг на паркоместа. Системата İSPARK, управлявана от общината, оперира 7195 паркинга с капацитет над 1,1 милиона места. Цените не се различават по райони – 100 турски лири (около 2 евро) за час, до 400 турски лири (8 евро) за денонощие. Експерти посочват, че İSPARK намалява площите, заети от паркирани автомобили, с до 40%. Въпреки това, частни оператори в централните райони налагат такси до 1500 турски лири (над 30 евро) на ден. Проблемът с паркирането в Истанбул остава нерешен, като градът е на 12-то място в света по парализиращ трафик.

Белград: Нови зони и безплатен транспорт

От 1 февруари 2025 г. Белград въведе нови такси и зони. В червената зона час паркиране е 80 динара (0,68 евро). От 14 юли 2025 г. паркирането в централната зона „Стари град“ е ограничено до 30 минути без удължаване, а таксите вече важат и през почивните дни. Общината препоръчва използването на градския транспорт, който е безплатен от 1 януари 2025 г., или обществени паркинги за достъп до центъра. Това е част от мерките за намаляване на натоварването от автомобили.

Букурещ: Строги глоби и видео наблюдение

В Букурещ таксата за паркиране в центъра е 5 леи на час (1 евро), валидна от понеделник до петък (08:00-20:00). Дневната тарифа е 30 леи (6 евро), а месечният абонамент – 500 леи (100 евро). Плащането става чрез автомати, SMS или мобилни приложения. Глобите са строги: 200 леи (40 евро) и скоба за неплатено паркиране в рамките на 15 минути. За заемане на неоторизирано място глобата е 500-1000 леи (100-200 евро) и може да доведе до репатриране. Глобите се налагат автоматично чрез видео наблюдение.

Скопие: Зониране и предплащане

Скопие разполага с многоетажни паркинги на „Градски паркинг“ с такса 30 денара (0,50 евро) на час. Уличните паркинги са разделени на зони според отдалечеността от центъра. Таксите варират от 75 денара (1,20 евро) за зона А0 до 25 денара (0,40 евро) за зони С и D. Предлага се месечно и годишно предплащане. Паркирането се заплаща чрез СМС. В останалите общини цените се определят от местните съвети.

София: Нови тарифи и разширение на зоните

От 5 януари 2026 г. София въвежда нова тарифа за платено паркиране: 2 евро на час в синя зона и 1 евро на час в зелена зона, първа промяна от 2012 г. Разширяват се зоните, включително въвеждане на жълта зона за уикенд и празници в Банкя с тарифа 0,5 евро на час. Цените за служебен абонамент се увеличават значително, до 800 евро в синя и 500 евро в зелена зона, за да се ограничи непропорционалното ползване. Приходите от платеното паркиране ще се инвестират изцяло в кварталите, от които са събрани, за подобряване на инфраструктурата. Опозиционни и граждански организации критикуват забавянето на реформите и настояват за по-бързо изграждане на нови паркинги. Повече за вълната от жалби можете да прочетете в свързана статия.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *