Вторник, 10 ноември 2026
Последвайте ни във Facebook

Нова година носи промени: По-висока минимална заплата и увеличена линия на бедност

От 1 януари 2026 г. минималната работна заплата в България се покачва до над 620 евро, оставайки най-ниската в ЕС. Линията на бедност също нараства, докато обезщетенията за безработица и майчинство остават замразени. Има и поскъпване на личните карти и водата в София.

1 януари 2026, 15:16 2 мин четене Paragraf AIУмна журналистика: материалът е подготвен и проверен с помощта на изкуствен интелект — по широк кръг независими източници, за точност и безпристрастност при писането и след публикуването.ИзточнициБНТ↗Видяхте грешка? Пишете ни
Нова година носи промени: По-висока минимална заплата и увеличена линия на бедност
Снимка: илюстративна

От 1 януари 2026 г. България посреща Новата година с редица ключови икономически и социални изменения. Сред тях е увеличението на минималната работна заплата, което обаче остава най-ниското в Европейския съюз.

Минималното възнаграждение вече е малко над 620 евро. Това представлява увеличение от 12,63% спрямо предходната година. То ще важи и за публичния сектор, въпреки че бюджетът за 2026 г. все още не е приет. Линията на бедността също се вдига до 390,63 евро, което е с 19,7% повече от миналата година. С този процент ще нараснат и месечната финансова подкрепа за хора с увреждания, както и някои социални помощи за деца.

Същевременно, обезщетенията за безработица и майчинство остават замразени. Майчинството през втората година не претърпява промяна. Осъвременяването на пенсиите от 1 юли е под въпрос, зависейки от приемането на план-сметката за годината.

Националният осигурителен институт (НОИ) единодушно одобри Бюджет 2026 на Държавното обществено осигуряване. Социалните разходи се запазват, а минималният осигурителен доход за самоосигуряващите се лица се увеличава на 620,20 евро. Максималният осигурителен доход нараства до 2300 евро за 2026 г., а за 2027 г. и 2028 г. се предвиждат допълнителни увеличения. Максималният осигурителен праг за всички осигурени лица обаче остава на миналогодишното ниво поради липсата на приет бюджет.

Минималната заплата достига 620,20 евро, линията на бедност също расте от 1 януари 2026 г.
СвързаноМинималната заплата достига 620,20 евро, линията на бедност също расте от 1 януари 2026 г.

От 1 януари 2026 г. има и други промени. Издаването на лична карта поскъпва с над 60%. Цената на водата в София се увеличава с почти 12%. Президентът на КТ „Подкрепа“ Димитър Манолов изрази резерви относно предложенията на НОИ. Социалният министър Борислав Гуцанов подчерта, че план-сметката на ДОО за 2026 г. запазва социалните разходи.

НАП издаде указания към работодателите. Трудовите договори трябва да бъдат актуализирани в Електронния трудов запис с дата 01.01.2026 г. Минималната часова работна заплата е определена на 7,31 лв. (3,74 евро) при 8-часов работен ден и 5-дневна работна седмица. Политиката по доходите за педагогическите специалисти в предучилищното и училищното образование се запазва през 2026 г.

КоментариВсе още няма коментари.Напиши коментар

Коментарите излизат веднага. Такива с линкове или обиди се преглеждат от редакцията.