Netflix предлага 5,1 милиарда евро за правата на Шампионската лига след 2027 г.
Netflix отправи оферта от 5,1 милиарда евро за телевизионните права на Шампионската лига за периода след 2027 г. Този ход съвпада с плановете на УЕФА да преструктурира продажбата на правата, като предложи ексклузивност за отделни мачове на стрийминг гиганти като Netflix, Amazon и Disney. Очаква се приходите да нараснат значително, но експертите предупреждават за риск от фрагментация на аудиторията и повишаване на абонаментните такси.

Стрийминг гигантът Netflix демонстрира сериозни амбиции към европейския футболен пазар. Компанията е отправила оферта от 5,1 милиарда евро за телевизионните права на най-авторитетния европейски клубен турнир – Шампионската лига. Тази внушителна сума е предложена за периода след 2027 година, когато изтичат настоящите договори.
Предвид тоталната комерсиализация на спорта, експертите очакват ожесточено наддаване. Интересът на Netflix не е случаен и съвпада с голямата промяна, която УЕФА планира за продажбата на правата, стартираща от сезон 2027/28.
Новият модел на УЕФА
УЕФА предвижда значително преструктуриране на начина, по който се продават правата. Очаква се големи стрийминг платформи като Netflix, Disney и Amazon да могат да купуват ексклузивни права за излъчване на по един мач от всеки кръг. Този нов модел залага на дигитализацията и включването на технологичните компании в излъчването на живо.
Финансовите очаквания от промяната са огромни. Според прогнозите, приходите от телевизионни права трябва да скочат от сегашните около 3,3 милиарда паунда до около 4,3 милиарда паунда на сезон. УЕФА ще оценява офертите не само по финансовото предложение, но и по обхвата и маркетинговата подкрепа, която могат да осигурят кандидатите. Допуска се и възможност за сключване на по-дългосрочни договори, както и за запазване на ексклузивност за отделни мачове.
Амбициите на стрийминг гигантите
Навлизането на Netflix в големия европейски футбол е част от глобална тенденция. Компанията вече има успешен опит със спортни документални продукции, но и с излъчване на живи спортни събития, включително боксови мачове и NFL игри. Тези тестове подготвят платформата за мащабната оферта за Шампионската лига, което може изцяло да промени потребителското преживяване за милиони фенове.
Присъствието на технологичните гиганти в спорта се засилва. Amazon вече излъчва по един мач от Шампионската лига в големи пазари като Великобритания, Германия и Италия. Apple пък държи глобалните права за Major League Soccer.
Пазарна фрагментация и абонаментни такси
Въпреки финансовите ползи за УЕФА, навлизането на стрийминг платформите предизвиква притеснения. Традиционните телевизионни оператори може да бъдат засегнати от разпокъсването на правата. Анализатори предупреждават, че разпределянето на отделни мачове между различни платформи може да усложни гледането и да доведе до по-високи абонаментни такси за феновете, желаещи пълен достъп до всички мачове на турнира. Това в крайна сметка може да доведе до фрагментация на аудиторията.