Недостиг на 210 млн. евро: МО отлага с две години ключово плащане за изтребителите F-16

Военното министерство отлага с две години, за 2028 г., плащането от 361 млн. евро по втория договор за изтребителите F-16. Причината е недостиг в капиталовите разходи за 2026 г. в размер на 210 млн. евро, въпреки че разходите за отбрана достигат 2,25% от БВП. За да се справи с финансовия таван, МО ще съкрати 10% от цивилните си служители.

Недостиг на 210 млн. евро: МО отлага с две години ключово плащане за изтребителите F-16

Последните 2 самолета F-16 по първия договор трябва да кацнат у нас през декември. СНИМКА: Министерство на отбраната Атанас Запрянов СНИМКА: Николай Литов

Време за четене: 3 мин. 14 ноември 2025

Министерството на отбраната (МО) е принудено да отложи основното плащане по втория договор за американските изтребители F-16. Причината е сериозен недостиг на средства, възникнал заради мащабната програма за модернизация на армията. През последните години МО сключи сделки за над 10 млрд. лв., но за 2026 г. се очертава дефицит в капиталовите разходи.

Плащането, което е в размер на 361 млн. евро, трябваше да бъде извършено през 2026 г., но сега се отлага с цели 2 години – до 2028 г. Това обяви министърът на отбраната Атанас Запрянов по време на дискусиите за бюджет 2026 в ресорната парламентарна комисия. От военното ведомство признаха, че забавянето може да доведе до сериозно натоварване на бюджета през следващите години.

Общият бюджет за военния сектор за 2026 г. е предвиден да бъде малко над 2,7 млрд. лв., като разходите за отбрана достигат 2,25% от БВП. Това представлява увеличение спрямо 1,9% през 2025 г., което беше отчетено и при гласуването на бюджета от Комисията по отбрана на 14 ноември 2025 г. От общия бюджет, 1,434 млрд. евро са за персонал и 946 млн. евро за капиталови разходи. Въпреки увеличението обаче, има недостиг при капиталовите разходи по вече сключените договори в размер на 210 млн. евро.

За да се справи с финансовия таван, военното министерство е разгледало всички възможни варианти за ограничаване и редуциране на разходите. Именно този недостиг налага отлагането на плащането за втората серия от осемте самолета F-16.

Междувременно, България трябва да продължи да поддържа старата съветска техника. Първоначалната оперативна готовност на първите осем F-16 ще бъде достигната най-рано през 2027 г., а пълната оперативна готовност – година по-късно. Дотогава се налага поддръжката на съветските МиГ-29 и Су-25, за чието обслужване догодина са предвидени над 114 млн. лв. Снемането им от въоръжение преди въвеждането на новите машини би лишило Военновъздушните сили от ключови способности. Министър Запрянов уточни, че решението кога новите самолети ще могат да дават дежурства ще бъде на командира на ВВС, като проблемът с МиГ-29 не е само финансов, но и логистичен, тъй като Полша вече изпитва затруднения с поддръжката им.

„Задържането на съветската техника толкова дълго и забавянето на договорите за натовски самолети води до тези затруднения. Предните правителства нямаха волята, чак третото правителство на Бойко Борисов и ГЕРБ взе това решение. Смяната на поколения техника изисква време и предварително планиране.“

— Атанас Запрянов, министър на отбраната

Министерството на отбраната предприема и мерки за съкращаване на персонала, за да спази изискванията за баланс между цивилни служители и военнослужещи (19% към 81%). Над 3000 са цивилните служители в МО, като вече са предприети действия за 10% съкращения до края на месеца. Към момента военнослужещите са по-малко от 32 хиляди, което е основният недокомплект в армията, достигнал близо 22% през миналата година.

Въпреки краткосрочните проблеми, България е заявила намерение да използва инструмента за финансиране SAFE, който може да осигури до 3,2 млрд. евро. Тези средства трябва да бъдат предвидени като допълнение към бюджета за отбрана за периода 2027–2028 г. Очакванията са последните два самолета F-16 от първия договор със САЩ да бъдат доставени през декември, като работата по усвояването на новите самолети вече тече.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *