Науката разкрива тайните на Караваджо: Как скенери преобръщат италиански шедьоври
Осем италиански шедьовъра от XV до XVIII век бяха подложени на компютърна томография и рентгенови изследвания в Палацо Реале в Милано, за да се разкрият скрити детайли и да се оцени „здравословното“ им състояние. Едно от ключовите открития е, че платното на „Гадателката“ от Караваджо първоначално е изобразявало Мадоната с младенеца, завъртяно на 90 градуса. Резултатите са показани в мултимедийната изложба „Изкуство отвътре – шедьоври между изкуството и науката“, открита на 9 октомври.

Осем италиански шедьовъра от периода XV до XVIII век бяха подложени на високотехнологични изследвания в Палацо Реале в Милано. Целта е да се разкрият тайните, скрити под повърхността на платната. Произведенията са анализирани чрез компютърна томография и рентгенови изследвания, прилагани по подобие на медицинската диагностика при пациенти.
Използването на сканиращи технологии цели три основни неща: да се определи „здравословното“ състояние на творбите, да се предотвратят евентуални бъдещи повреди и да се открият детайли, които остават невидими за човешкото око. Тези научни методи позволяват на специалистите да проследят творческия процес на майсторите, включително преосмислянията, модификациите и първоначалните идеи.
Един от най-впечатляващите акценти е изследването на „Гадателката“ от Караваджо. Проучване от 2009 г. вече установи, че платното на картината е било завъртяно на 90 градуса. Първоначално то е изобразявало различна композиция — „Гадателката“ на Караваджо първоначално е била Мадоната с младенеца, преди художникът да достигне до окончателната версия.
„Произведенията на изкуството трябва да бъдат изучавани, за да се предостави полезна информация за материалите, техниките и състоянието, при което са се съхранявали“
— Изабела Кастилиони, професор по приложна физика от Университета Милано-Бикока
Резултатите от тези томографски, рентгенови и спектроскопски анализи са представени в рамките на мултимедийната изложба „Изкуство отвътре – шедьоври между изкуството и науката“. Експозицията, организирана от фондация „Брако“, беше открита на 9 октомври. Тя използва големи екрани, разположени до репродукции в реален размер, за да покаже научните открития.
Научните данни разкриват любопитни подробности за използването на материалите. Например, мултиспектралното изобразяване на врата от „Сребърния шкаф“ на Беато Анджелико показа, че цветове, които изглеждат идентични, всъщност са постигнати с употребата на различни пигменти. Тези изследвания демонстрират по забележителен начин как науката и изкуството се преплитат, за да допълнят художественото възприятие, разкривайки невидимия свят на творческия процес.