Мрак и риск за шофьорите: Тунел „Дупница“ остава без осветление, основният ремонт се отлага

Тунел „Дупница“ на път Е-79 продължава да тъне в мрак, въпреки че миналата седмица съоръжението беше почистено и пребоядисано. Дългогодишният проблем с липсата на осветление повишава риска от инциденти, а АПИ отлага старта на обществената поръчка за цялостен ремонт, който е оценен на 12 млн. лв. и се очаква едва през 2026 г. Дотогава движението се осъществява при временни мерки и ограничение на скоростта.

Мрак и риск за шофьорите: Тунел „Дупница“ остава без осветление, основният ремонт се отлага

Снимка: БНТ

Време за четене: 3 мин. 18 ноември 2025

Тунел „Дупница“, ключово съоръжение на главния път Е-79, продължава да бъде сериозна опасност за шофьорите. Въпреки че през миналата седмица двете тръби бяха почистени и пребоядисани, осветлението, особено в тръбата в посока Кулата (Благоевград), почти напълно липсва, което драстично повишава риска от инциденти.

Проблемът с амортизираната осветяваща система не е от вчера. Според пътуващи, той продължава повече от 5 години, като светещите лампи стават все по-малко с всяка изминала година. Експерти многократно са посочвали, че частичните мерки, като почистване и боядисване, не могат да решат съществено проблема, който е свързан с остаряла инфраструктура. За сведение, тръбата в посока Кулата е изградена още през 1979 г., докато тази към София е от 2008 г.

Неотдавнашното затваряне на тунела за три дни, свързано с почистване и боядисване, предизвика вълна от недоволство. Трафикът беше пренасочен през град Дупница, което доведе до значителни задръствания и хаос. Шофьорите недоумяват защо моментът не е бил използван за решаване на дългогодишния проблем с тъмнината.

„Почти всички не светят. От 4-5 години, поне доколкото аз знам, пък може да е и повече. През деня е по-опасно, защото слънцето, ти си заслепен от слънцето и влизаш от един път в неосветен тунел и вътре е адска тъмнина, не можеш да се ориентираш в първия момент. Сега напоследък пак едната тръба беше осветлението почти на нула може да се каже.“

— Шофьори, пътуващи по Е-79

От Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) заявиха, че дългогодишният проблем се предвижда да бъде решен в бъдеще. Според официалния отговор, АПИ подготвя обществена поръчка за избор на изпълнител за проектиране и основен ремонт на съоръжението, която се очаква да бъде обявена през 2026 година.

Планираният основен ремонт е мащабен и включва полагане на нова настилка, маркировка и подмяна на остарялото осветление с високоефективно LED-осветление. Индикативната стойност на цялостния ремонт е 12 милиона лева без ДДС, като предвиденият срок за изпълнение е 540 дни (120 дни за проектиране и 420 дни за самия ремонт).

Междувременно обаче, шофьорите и местните жители изразяват критики към АПИ за липсата на прозрачност и бавенето на процедурата. Въпреки че по казуса са задавани няколко парламентарни питання, финансирането остава проблем и ремонтът се отлага, като процедурата все още не е стартирана.

„Не е никак сложно, а сигурно не е и скъпо. Това е нещо, което няма лошо да се подобри. Натоварен е, то се видя с двата дни, дето правиха ремонт на тунела, града се задръсти, буквално, стана каша.“

— Валери Здравков, жител на района

Докато се чака стартът на обществената поръчка, АПИ е въвела временни мерки за повишаване на безопасността. За по-добра видимост в тръбата от София са поставени светлоотразители, а за допълнителна безопасност ограничението на скоростта е свалено на 60 км/ч. Тези частични мерки обаче не могат да компенсират внезапното преминаване от слънчева светлина към „адска тъмнина“, което шофьорите описват като изключително рисково.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *