Мрак и риск за шофьорите: Тунел „Дупница“ остава без осветление, основният ремонт се отлага
Тунел „Дупница“ на път Е-79 продължава да тъне в мрак, въпреки че миналата седмица съоръжението беше почистено и пребоядисано. Дългогодишният проблем с липсата на осветление повишава риска от инциденти, а АПИ отлага старта на обществената поръчка за цялостен ремонт, който е оценен на 12 млн. лв. и се очаква едва през 2026 г. Дотогава движението се осъществява при временни мерки и ограничение на скоростта.
Снимка: БНТ
Тунел „Дупница“, ключово съоръжение на главния път Е-79, продължава да бъде сериозна опасност за шофьорите. Въпреки че през миналата седмица двете тръби бяха почистени и пребоядисани, осветлението, особено в тръбата в посока Кулата (Благоевград), почти напълно липсва, което драстично повишава риска от инциденти.
Проблемът с амортизираната осветяваща система не е от вчера. Според пътуващи, той продължава повече от 5 години, като светещите лампи стават все по-малко с всяка изминала година. Експерти многократно са посочвали, че частичните мерки, като почистване и боядисване, не могат да решат съществено проблема, който е свързан с остаряла инфраструктура. За сведение, тръбата в посока Кулата е изградена още през 1979 г., докато тази към София е от 2008 г.
Неотдавнашното затваряне на тунела за три дни, свързано с почистване и боядисване, предизвика вълна от недоволство. Трафикът беше пренасочен през град Дупница, което доведе до значителни задръствания и хаос. Шофьорите недоумяват защо моментът не е бил използван за решаване на дългогодишния проблем с тъмнината.
„Почти всички не светят. От 4-5 години, поне доколкото аз знам, пък може да е и повече. През деня е по-опасно, защото слънцето, ти си заслепен от слънцето и влизаш от един път в неосветен тунел и вътре е адска тъмнина, не можеш да се ориентираш в първия момент. Сега напоследък пак едната тръба беше осветлението почти на нула може да се каже.“
— Шофьори, пътуващи по Е-79
От Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) заявиха, че дългогодишният проблем се предвижда да бъде решен в бъдеще. Според официалния отговор, АПИ подготвя обществена поръчка за избор на изпълнител за проектиране и основен ремонт на съоръжението, която се очаква да бъде обявена през 2026 година.
Планираният основен ремонт е мащабен и включва полагане на нова настилка, маркировка и подмяна на остарялото осветление с високоефективно LED-осветление. Индикативната стойност на цялостния ремонт е 12 милиона лева без ДДС, като предвиденият срок за изпълнение е 540 дни (120 дни за проектиране и 420 дни за самия ремонт).
Междувременно обаче, шофьорите и местните жители изразяват критики към АПИ за липсата на прозрачност и бавенето на процедурата. Въпреки че по казуса са задавани няколко парламентарни питання, финансирането остава проблем и ремонтът се отлага, като процедурата все още не е стартирана.
„Не е никак сложно, а сигурно не е и скъпо. Това е нещо, което няма лошо да се подобри. Натоварен е, то се видя с двата дни, дето правиха ремонт на тунела, града се задръсти, буквално, стана каша.“
— Валери Здравков, жител на района
Докато се чака стартът на обществената поръчка, АПИ е въвела временни мерки за повишаване на безопасността. За по-добра видимост в тръбата от София са поставени светлоотразители, а за допълнителна безопасност ограничението на скоростта е свалено на 60 км/ч. Тези частични мерки обаче не могат да компенсират внезапното преминаване от слънчева светлина към „адска тъмнина“, което шофьорите описват като изключително рисково.
