Мащабна реформа в образованието: Депутатите обсъждат мандатност за директорите, ИИ и „Добродетели и религии“

Народното събрание започна обсъждането на първо четене на три законопроекта за изменение на Закона за предучилищното и училищното образование. Предложенията, внесени от Министерския съвет и от ПП-ДБ, включват въвеждане на нов предмет „Добродетели и религии“ без оценки, мандатност за директорите и стратегия за използване на изкуствен интелект. Целта на реформите е модернизиране на системата и гарантиране на правото на качествено образование.

Мащабна реформа в образованието: Депутатите обсъждат мандатност за директорите, ИИ и „Добродетели и религии“
Време за четене: 3 мин. 8 октомври 2025

Депутатите в Народното събрание започнаха обсъждането на първо четене на ключови изменения в Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО). Промените целят модернизиране и усъвършенстване на правната регулация в системата, като основен акцент пада върху гарантирането на правото на образование на всяко дете и ученик. Парламентът разглежда общо три законопроекта: един, внесен от Министерския съвет, и два, предложени от депутати от „Продължаваме промяната-Демократична България“ (ПП-ДБ).

Основният пакет промени, внесен от Министерския съвет, включва няколко ключови мерки. Предвиждат се два нови вида езикова подкрепа за деца и ученици, които не владеят български език в достатъчна степен. Тази мярка е важна стъпка за предотвратяване на отпадането от образователната система. Правителственият законопроект предлага също промяна в статута на математическите и природо-математическите гимназии. Те ще станат специализирани училища, като ще осъществяват прием след четвърти и след седми клас.

В задължителните учебни часове се въвежда нов учебен предмет: „Добродетели и религии“. Предлага се той да се изучава по избор като „Религия – православие“, „Религия – ислям“ или „Добродетели/етика“. Важно уточнение, посочено в мотивите към законопроекта, е, че по този учебен предмет няма да се пишат оценки. Сред правителствените предложения е и осигуряването на транспорт за деца в задължителна предучилищна възраст и за ученици от първи до 12 клас със специални образователни потребности (СОП), които пътуват ежедневно до друго населено място за обучение. Сред другите изменения, одобрени от правителството, са забрана на мобилни телефони в училищата и разширени дисциплинарни правомощия за учителите, както и нов ред за функциониране на регионалните управления по образованието.

Промените, внесени от Елисавета Белобрадова и група народни представители от ПП-ДБ, са насочени към дигиталната трансформация. Те предлагат държавата да следва стратегия за цифровизация и използване на изкуствен интелект (ИИ) в образованието, за да се постигне равен достъп до качествено обучение. В този законопроект се регламентира и възможността детските градини да организират сборни групи по време на ученическите ваканции, когато броят на децата намалява, при условие че се спазват изискванията за максимален брой деца в група.

Вторият законопроект от ПП-ДБ, внесен от Николай Денков и група депутати, предлага въвеждането на принцип за етично, безопасно и образователно насочено използване на ИИ в училищното образование. Тези изменения засягат и изучаването на религия с конфесионални характеристики, което трябва да остане свободноизбираемо. Държавата следва да създаде условия и да подпомогне подготовката на преподаватели, информираността на родителите и организирането на занятия към религиозни институции извън задължителната програма.

Общ елемент в част от законопроектите е въвеждането на мандатност за длъжността „директор“ на държавни и общински образователни институции. Предложението предвижда максимална продължителност от два последователни четиригодишни мандата.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *