Мамиш с опаковката: Как компаниите крият цените зад по-малки продукти, докато Европа започва да глобява
Компаниите крият повишението на цените чрез намаляване на продуктите. Тази практика, наричана шринкфлация, вече предизвиква регулации в Европа. Австрия готви закон, който ще глобява скритите поскъпвания.

Шринкфлацията, е скрито повишаване на цените, за да могат компаниите да покрият повишените си разходи, без да шокират потребителите.
Шринкфлацията е нова уловка. Компаниите намаляват съдържанието на продуктите. Те не пипат цената. Целта е да покрият разходите си. Искат да не шокират потребителите.
Тази практика вече се преследва от правителствата. Европейската комисия обаче засега е против регулации. Австрийското правителство обаче подготвя нов закон. Той ще глобява със хиляди евро скритите поскъпвания.
Става дума за намалени количества. Пакетчета чипс се пълнят наполовина с въздух. Кофичките кисело мляко стават по-малки. Бурканите имат по-големи вдлъбнатини. Дори ръбчетата на сапуните се намаляват. Всички тези хитрини са в ръкавите на компаниите.
Шринкфлацията е комбинация от английските думи ‘shrink’ (свиване) и ‘inflation’ (инфлация). Тя е скрит начин за повишаване на цените. Практиката не е нова. Съществува от векове. Експерти я следят поне от 1988 г.
Стоките, които най-често страдат, са тоалетна хартия, кафе, бонбони и закуски. Компаниите разчитат, че потребителите няма да забележат.
Когато количеството намалее, хората може да забележат, но често не го правят, казва Джон Гурвил. Той е професор в Харвардското бизнес училище. Потребителите срещат особено трудности при разпознаването на промените в размера. Те се случват в три измерения.
„Мозъкът е програмиран да извършва по-прости неща“
— Наиля Ордабаева, Доцент в бизнес училището “Тък” в Дартмут
Тя изучава потребителските реакции. Доцент Ордабаева обяснява, че мозъкът ни извършва по-прости операции. Това затруднява забелязването на промените.
Въпреки това, потребителите все по-често разпознават шринкфлацията. Цената на стоката за единица продукция помага. Така марките вредят на собствения си имидж.
Как да се предпазим? Проверявайте цената за килограм. За дълготрайни продукти купувайте по-големи опаковки. Лесно е да запомните обичайните размери. Внимавайте за промени.
Замразените готови храни са сред най-често намаляваните. Избягвайте ги за по-добро здраве. Собствените марки на супермаркетите са по-малко засегнати. Те обикновено са и по-евтини.
Шринкфлацията допринася малко за общата инфлация. Тя обаче става обект на регулации. Австрийското правителство подготвя закон срещу нея. Той трябва да е готов до края на годината. Законът ще задължава скритите поскъпвания да се обозначават на рафта. Целта е повече яснота за потребителите.
Междувременно, Европейската комисия е против такива регулации. Някои потребители дори предпочитат по-малки количества. Например при нездравословни храни, за да намалят калориите.