Магистрала „Тракия“: Разширение за 4 години при концесия, трафикът се удвоява
Разширяването на магистрала „Тракия“ може да се осъществи за 4 години при концесия. Трафикът между София и Пловдив се е увеличил драстично, което налага разширение с по една лента. Неофициални оценки сочат, че проектът ще струва около 2 милиарда евро.
“Тракия” води класацията с най-голям брой пътни инциденти, ранени и загинали
Разширяването на магистрала „Тракия“ е крайно наложително. Участъкът София-Пловдив, както и по-нататък до изхода за „Марица“, трябва да получи още по една лента. Това ще реши проблема с натоварения трафик.
Вицепремиерът Гроздан Караджов обяви възможен срок от 4 години. Разширението може да се случи, ако проектът се даде на концесия. Две години ще са нужни за проектиране и екологични процедури. Строителството ще отнеме минимум още две години.
Трафикът по „Тракия“ между София и Пловдив е нараснал. Само тази година увеличението е с 25%. Очаква се трафикът да се удвои до 4 години. Караджов подчерта, че без разширение пътят няма да е безопасен.
Първата българска магистрала е претоварена и опасна. Доклад на Държавната агенция по безопасност на движението го потвърждава. Между 2020 и 2024 г. е имало средно по 780 катастрофи годишно. Това прави повече от две произшествия на ден.
През летните месеци, особено с притока на турски гастарбайтери, движението е изключително затруднено. Последните години показват това целогодишно. Ремонтите през лятото и есента доведоха до тотални задръствания. Превозните средства спираха за 15-20 минути, а понякога и повече.
Данни от толсистемата показват висок трафик. Средно 15 200 превозни средства минават по „Тракия“ дневно. В участъка София-Пловдив броят им достига 33 600. През почивните дни и летните отпуски те са още повече.
Все още няма точни изчисления за цената на разширението. Неофициални оценки сочат, че ще са нужни между 1.8 и 2 милиарда евро. Държавата не разполага с тези средства. Това прави концесията напълно възможна.
Концесията не е проучвана досега. Камерите на толсистемата позволяват точно калкулиране на приходите. Концесионерът би получавал дял от тези приходи. Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) е платила за оценка на въздействието. Тя касае пътната безопасност при разширение на участъка София-Пловдив. Документът е готов, но АПИ не го публикува. Идеята е за по още една лента във всяка посока. Ширината на магистралата ще се увеличи от 27 на 33.50 метра.
Разширяването среща и други пречки. Съществуващите виадукти и мостове са за две ленти. Те ще трябва да се дострояват, което е скъпо. Най-много средства ще отидат за тунел „Траянови врата“. Той също е с две ленти. Без неговото разширение ефектът от цялостното разширение се губи. Нов тунел би бил много скъп. АПИ пусна поръчка за преработка на проект за ремонт. Той е оценен на 79 милиона лева. Тези пари не са предвидени в бюджета за 2026 г. Тунелът не отговаря на европейските директиви. Той е дълъг 700 метра.
Регионалният министър Иван Иванов разглежда и алтернативи. Обмислят се обходни маршрути за разтоварване на трафика. Една от мерките е използването на интелигентни системи. Те ще показват натоварването и алтернативни пътища. Това изисква основен ремонт на стария път София-Пловдив. Участъкът от околовръстното на София през Нови хан, Ихтиман и Костенец е в лошо състояние. За 58-километровата отсечка Вакарел-Костенец има договор за 123 милиона лева. Работите трябва да започнат скоро със срок от две години. След Костенец старият път е по-добър. Той може да служи като дублиращо трасе на „Тракия“. Повече за нуждата от алтернативни пътища може да прочетете в тази статия.
