Любомир Дацов: За пръв път с този бюджет ще има свиване на икономиката, гражданите не получават нищо
Според финансиста Любомир Дацов, за пръв път бюджетът ще доведе до свиване на икономиката, въпреки очаквания реален ръст от 3%. Той критикува липсата на стратегическа промяна във философията на разходната част, което води до повишаване на осигуровките и прехвърляне на структурните проблеми към 2027 г. Дацов настоява, че държавата трябва да се грижи приоритетно за средната класа, която пълни хазната, и да предоставя услуги, вместо директно да плаща заплати и пенсии.
Любомир Дацов Кадър: bTV
За пръв път бюджетът на България ще доведе до свиване на икономиката, въпреки че реалният ръст се очаква да бъде около 3%. Това заяви Любомир Дацов от Фискалния съвет в коментар за новия финансов план. Според финансиста, всички промени са насочени към постигане на по-голяма събираемост, но без осезаеми ползи за гражданите.
Дацов остро критикува липсата на генерална стратегия и промяна във философията на разходната част. Той посочи, че въпреки че в момента има минимална гъвкавост, съществува риск ситуацията да се влоши драстично в рамките на 1-2 години. Номиналното изменение на всичко, което ще бъде изработено догодина, възлиза на 6,4%. Увеличенията на заплатите варират: 8% за общата маса и 10-12% за други сектори. Сред „щастливците“ са полицаите, военните, учителите и младите лекари, но Дацов подчертава, че това е преразпределение, което се заплаща от всички останали.
Финансистът предупреждава, че запазването на автоматични формули за вдигане на разходите неизбежно води до повишаване на осигуровките. Увеличението на осигуровките от 2026 г. ще постави България сред първите седем държави в ЕС с най-високи осигуровки. Експерти, включително Дацов, смятат, че това няма икономическа логика и може да повиши цената на труда, което от своя страна да подхрани инфлацията. Освен това, липсата на реформи и нарастването на разходите прехвърлят структурните проблеми на бюджета към 2027 г.
Дацов коментира, че в плана за 2026 г. е заложено нарастване на нетните разходи с около 4%, но липсва яснота по ключовите параметри, което затруднява бизнес планирането. Фискалният съвет дори предлага два различни сценария за номинално изменение на БВП през 2026 г. – 5% и около 7%, което е показателно за несигурността в прогнозите. Растежът, според финансиста, не се постига чрез вдигане на данъци и тежести върху бизнеса, а чрез ясни правила и свобода на действие. Освен това, съществува риск за икономическия растеж в България, свързан с кризите в големи европейски партньори като Франция и Германия.
В контекста на разходната политика, Дацов повдига и въпроса за дългосрочните проблеми при пенсиите и справедливостта в преразпределението.
„Не е честно ако сте изработили 100 лв. да взимате 200. Бюджетът не плаща заплати, пенсии и т.н. Той трябва да предоставя услуги, не е задължително те да минават през него. Просто се смята, че това е по-ефективен механизъм за предоставянето на тези услуги“
— Любомир Дацов, Фискален съвет
Той подчертава, че държавата има задължение да осигури равен достъп до здравеопазване и образование. Държавата трябва да се грижи приоритетно за хората, които пълнят хазната – средната класа, а не да подкрепя онези, които не работят и не са учили. Нивото на заетите на бюджетна издръжка е с близо 20% по-високо спрямо преди 20 години, което допълнително натоварва хазната.
„Очакваше се, че през 2026 г. ще бъде променена траекторията на бюджета, няма как без да се промени философията му да се променят големите разходи“
— Любомир Дацов, Фискален съвет
Дацов е категоричен, че политическата рационалност диктува липсата на реформи, тъй като никое правителство, направило реформи, не е било преизбрано. В допълнение към критиките към разходната рамка, финансистът посочи, че изискването бизнесът да използва единен държавен софтуер е както незаконно, така и прекалено скъпо. Фискалният съвет все още работи по официалния си доклад за бюджета, като очаква да го представи до края на текущата седмица.
