Гроздан Караджов: Пробивът под Централна гара в Пловдив е готов на 85%, пускат го през юни 2026 г.

Транспортният министър Гроздан Караджов инспектира пробива под Централна гара в Пловдив, като обяви, че изпълнението на най-сложния железопътен проект в страната е достигнало 85%. Очаква се съоръжението, в което са инвестирани близо 300 млн. лв., да бъде пуснато в експлоатация до края на юни 2026 г. Министърът подчерта, че пробивът е по-дълъг и модерен от тунела при НДК.

Гроздан Караджов: Пробивът под Централна гара в Пловдив е готов на 85%, пускат го през юни 2026 г.

Кметът Костадин Димитров посрещна транспортния министър Гроздан Караджов в подлеза под жп линиите на Централна гара в Пловдив. Снимки: Никола Михайлов Транспортният министър Гроздан Караджов, придружен от първите хора на Пловдив, огледа докъде е стигнала работата на пробива под гарата в Пловдив. Насипи и недовършена работа има в подлеза под гарата. Предстои още много работа в подлеза под гарата. През юни подлезът ще е готов, обеща Гроздан Караджов. Свършена е много работа в подлеза под гарата. Строителството на подлеза започна през декември 2021 г. Костадин Димитров, Гроздан Караджов и Христина Янчева в подлеза на гарата.

Време за четене: 3 мин. 11 ноември 2025

Транспортният министър и вицепремиер Гроздан Караджов инспектира на 11 ноември 2025 г. мащабното строителство на пробива под Централна гара в Пловдив. Проектът, който свързва бул. „Васил Априлов“ с бул. „Македония“, демонстрира сериозен напредък, въпреки че на обекта все още присъстват тежка техника, насипи и оголени бетонови колони.

Министър Караджов обяви, че към датата на инспекцията изпълнението на проекта е достигнало около 85%. Той изрази оптимизъм, че един от най-сложните железопътни проекти в страната скоро ще бъде завършен.

„Това е един от най-мащабните и в същото време най-сложните от технологична гледна точка железопътни проекти в страната. Към днешна дата сме постигнали изпълнение от около 85% и се надяваме до края на юни да издадем обекта и да бъде ползван със здраве от пловдивчани.“

— Гроздан Караджов, Транспортен министър

Строителството на съоръжението започна на 9 декември 2021 г., което наложи затварянето на бул. „Васил Априлов“ и частичното отваряне на съседния бул. „Руски“. Очакването е пробивът да бъде издаден и пуснат в експлоатация до края на юни 2026 г.

Общата инвестиция в съоръжението възлиза на близо 300 милиона лева, като финансирането идва от Механизма за свързване на Европа и от държавния бюджет. Караджов подчерта, че пробивът е с дължина около 800 метра, като около 500 метра от него представляват така наречената покрита част. Той с усмивка отбеляза, че Пловдив вече разполага с най-дългото и модерно подземно съоръжение в страната.

„Пошегувах се с господин Димитров, че всъщност сме направили много по-голям и дълъг тунел от този на НДК и Пловдив вече има най-дългото, най-хубаво и най-модерно подземно съоръжение.“

— Гроздан Караджов, Транспортен министър

В модерния подлез се предвижда изграждането на асансьори, стълбища, връзки с двете автогари и жп гарата, както и търговски обекти. Министърът припомни, че в рамките на проекта е било взето решение да бъде запазен Бетонният мост, който по първоначалните планове е трябвало да бъде съборен.

При инспекцията министърът беше придружен от кмета на Пловдив Костадин Димитров, областния управител Христина Янчева, заместника й Атанас Ташков и изпълнителя на обекта. Караджов даде проекта за пример за синхрон между държавата, общината и изпълнителя, който улеснява движението и допринася за изпълнението на национални приоритети за по-надеждни влакове.

Кметът Костадин Димитров увери, че се среща ежемесечно с ръководителя на проекта, за да следи темпото на работа. Той обясни, че вече има избран изпълнител за първия от трите етапа на развръзките, които ще извеждат трафика от пробива в район „Южен“. Заместник-кметът на район „Централен“ инж. Тошо Пашов разясни плановете за свързаната инфраструктура:

„Като първи вариант на връзки се предвижда проектиране на светофарна уредба на изхода на подлеза, бул. ‘Димитър Талев’ да стане двупосочен, за да има директна връзка с район ‘Централен’ и ‘Голямоконарско шосе’.“

— Инж. Тошо Пашов, Зам.-кмет на район ‘Централен’

Това се прави с оглед на втория етап, който предвижда бул. „Македония“ да достигне до бул. „Александър Стамболийски“, макар че за тази фаза все още няма избран изпълнител и финансиране. Градската управа прогнозира, че вторият етап ще бъде готов след 1-2 години. Кметът Димитров уточни още, че предвидените развръзки няма да попречат на съседния стадион „Тодор Диев“. Въпросът кои автобуси ще преминават под гарата ще бъде решен с новата транспортна схема на града.

Транспортният министър също така изрази убеждение, че идеята за градска железница в Пловдив е напълно реалистична. Той добави, че вече е стартирало и проектирането на жп връзка между града и Летище Пловдив, въпреки че е скептичен за нейната готовност до 2029 г.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *