Голяма промяна: Част от парите от Синя и Зелена зона отиват за квартални ремонти в София
Столичният общински съвет ще разгледа на 13 ноември дългоочаквана реформа, която предвижда част от приходите от Синя и Зелена зона да остават в Столичната община, вместо 100% да отиват в ЦГМ. Средствата ще бъдат насочени към районите за ремонти на инфраструктурата, включително асфалтиране на улици и ремонт на тротоари, с цел повишаване на прозрачността пред гражданите. Реформата обаче е критикувана от „Спаси София“ като недостатъчна и потенциално водеща до хаос.
Синя зона в София СНИМКА: ЙОРДАН СИМЕОНОВ
Дългоочакваната реформа в паркирането на София влиза за обсъждане в Столичния общински съвет (СОС) на 13 ноември 2025 г. Основно предложение, внесено от управляващата коалиция, цели радикална промяна в начина, по който се разпределят приходите от платените зони. Председателят на СОС Цветомир Петров, заедно със зам.-кмета по транспорта Виктор Чаушев и общинските съветници Бойко Димитров и Симеон Ставрев (ПП-ДБ), представиха програма за насочване на средствата към инфраструктурата в кварталите.
В момента 100% от постъпленията от платено паркиране отиват директно в Центъра за градска мобилност (ЦГМ). Новото предложение настоява част от тези средства да остават в Столичната община. Разработена е специална програма за изграждане и поддръжка на публична инфраструктура, като част от парите ще се насочват конкретно към районите, в които предстои разширяване на синята и зелената зони.
Идеята е средствата, които се очаква значително да се увеличат след въвеждането на реформата, да се използват за подобряване на кварталната инфраструктура. Виктор Чаушев обясни, че това ще позволи на хората „да виждат реално къде отиват парите им“ от таксите за паркиране. Парите ще бъдат използвани за ремонти на паркинги, асфалтиране на улици, ремонт на тротоари, облагородяване на кални точки и подмяна на улично осветление.
Общинският съветник Бойко Димитров подчерта, че правилата за използване на тези средства са ясно разписани. Районите и общината ще предлагат проекти, а финалното одобрение ще се дава от СОС. Предвижда се и ежегоден отчет за свършеното, осигуряващ висока степен на прозрачност. Освен това, се водят преговори за въвеждане на аналогична програма за финансиране и в самия Център за градска мобилност.
Реформата, която СОС ще разгледа, обхваща и други ключови промени, целящи намаляване на трафика и осигуряване на повече места за живущите. Предвижда се преминаване към изцяло електронна система за паркиране, премахвайки хартиените талони. Зоните ще работят през всички дни от седмицата, а правилата за служебните абонаменти и институциите ще бъдат значително затегнати, въпреки че цените на винетните стикери за живущи се запазват непроменени.
Предложенията обаче срещат и сериозна политическа съпротива. Лидерът на „Спаси София“ Борис Бонев и общинският съветник Андрей Зографски внесоха критики към предложената от кмета Васил Терзиев и групата на ПП-ДБ реформа. Те определиха проекта като „размит и недостатъчен“, твърдейки, че той може да доведе до хаос и повишаване на цените без да донесе реална промяна за гражданите. Общественото напрежение е видимо и в някои квартали като „Редута“, където жителите подкрепят въвеждането на зелена зона, но настояват за увеличаване на броя на паркоместата, преди да започне разширението.
Въпреки критиките, управляващите подчертават, че основната цел е подобряване на живота в кварталите, като средствата от разширените зони да бъдат използвани за видимо облагородяване. Финалното решение на СОС на 13 ноември ще определи дали част от приходите ще се отделят от ЦГМ към Столична община, за да финансират пряко местната инфраструктура.
