Fibank отличи най-добрите български фирми за 13-та година, фокусът пада върху еврозоната
Fibank отличи най-добрите български фирми за 13-та поредна година, като акцентът на надпреварата беше адаптивността към еврозоната. Големите награди грабнаха „Динас“ АД и „Линкин“, а 330 компании участваха в надпреварата. Банката обяви и нови кредитни линии в подкрепа на МСП за адаптиране към новите икономически условия.
За тринадесета година конкурсът na Първа инвестиционна банка "Най-добрата фирма" отличава добрите български бизнес практики. СНИМКИ: Георги Кюрпанов и Георги Палейков Първа награда в категория "Малка и средна фирма" получи "Динас" АД - единственият производител на силициеви огнеупорни тухли у нас. "4М ЕНЕРДЖИ ООД", които проектират и изграждат електрически уредби и съоръжения, зае второто място в категория "Малка и средна фирма", Отличена беше и „Глобал тубер", която отглежда, изкупува и преработва трюфели. Цветан Георгиев, директор "Банкиране на малки и средни предприятия" в Първа инвестиционна банка, връчи на Теодор Линкин първа награда в категория "Средна и голяма фирма". "Бултекс 99" бяха отличени с второ място в категорията "Средна и голяма фирма" "ЗИВ" ЕООД е сред лидерите на производителите на захарни и шоколадови изделия в България. Издателят на „Медийна група България" Венелина Гочева връчи специален приз - „Награда на публиката", на Димитър Балев. Призът за женско предприемачество, който Първа инвестиционна банка традиционно връчва, за да мотивира представителките на нежния пол, развиващи собствен бизнес, получи Антония Панайотова-Павлова. Тя е собственик и управител на „Тонис Декор" ЕООД. Връчи й го финансистът Емил Хърсев.
За тринадесета поредна година Първа инвестиционна банка (Fibank) връчи отличията в конкурса си „Най-добра българска фирма“. Тази година организаторите поставиха специален акцент върху предизвикателствата и възможностите, които предстоящото присъединяване към еврозоната ще донесе на родните компании.
Основното послание, отправено от победителите, гласеше, че в България е възможно да се прави бизнес, но успехът зависи изцяло от самите предприемачи. Големите награди тази година отидоха при единствения производител на силициеви огнеупорни тухли у нас – „Динас“ АД, и при водещия европейски производител на PVC и алуминиеви профили – „Линкин“.
Оценка на адаптивността към еврозоната
Конкурсът има за мисия да популяризира устойчиви и иновативни модели на предприемачество на световно ниво. В тазгодишното издание се включиха 330 компании от цялата страна. Заради ключовата тема, журито въведе специална група нови индикатори, които оцениха доколко предприятията са подготвени да превърнат икономическите предизвикателства във възможности.
Финансистът Емил Хърсев обясни, че новите критерии оценяват както възможностите, така и стреса, който влизането в икономическия съюз носи за бизнеса. На 5 ноември 2025 г. Министерството на икономиката публикува доклад, в който посочва, че повече от 60% от българските фирми са стартирали процеса по промяна на финансовите си системи в очакване на присъединяването. В отговор на нуждите на пазара, на 6 ноември 2025 г. Fibank обяви и нови специални кредитни линии за малки и средни предприятия, свързани именно с адаптацията към еврозоната.
„Това е както възможност, така и стрес за бизнеса. Затова идеята е да оценим и риска, който отделните фирми имат при това присъединяване към икономическия съюз. Компаниите, които получават по-висока оценка, са независими от пазарната си локация в България и биха работили по същия начин и в друга държава-членка на еврозоната.“
— Емил Хърсев, финансист и член на журито
Въпреки ентусиазма на големите играчи, представители на малкия бизнес изразиха загриженост, че новите изисквания за адаптиране могат да доведат до увеличени разходи и административно бреме.
Победителите в категориите
В категорията „Микро и малка фирма“ първото място заслужи „Динас“ АД. Компанията, основана през 1973 г., се отличава със стабилен пазарен фокус, съчетавайки добив и преработка на суровини за нишова специализация в огнеупорни материали. Социологът Кънчо Стойчев връчи наградите. Второ място зае варненската „4М ЕНЕРДЖИ ООД“, а на трето място журито отличи „Глобал тубер“ от Търговище, която изнася трюфели на международния пазар.
В категорията „Средна и голяма фирма“ победител стана „Линкин“, позната с марката „Профилинк“. Компанията е водещ производител на PVC и алуминиеви профили, присъстващ на българския и международния пазар вече 30 години. Теодор Линкин благодари за признанието, призовавайки българските фирми към активност.
„Няма кой да ни го направи, ако ние не си го направим.“
— Теодор Линкин, победител в категория „Средна и голяма фирма“
Второто място в тази категория грабна „Бултекс 99“, лидер в производството и дистрибуцията на професионално облекло. „ЗИВ“ ЕООД, вторият най-голям износител в бранша на захарните и шоколадови изделия, зае третото място.
Специални отличия за предприемаческия дух
Призът за женско предприемачество „Най-успешна българка в бизнеса“ получи Антония Панайотова-Павлова, собственик и управител на „Тонис Декор“ ЕООД. Нейната компания, която от 2019 г. продава изцяло онлайн над 40 000 продукта за дома и офиса, бе отличена от Емил Хърсев. Панайотова-Павлова получи и пълна стипендия за Менторската програма Smart Lady на Fibank.
„Тази награда не е само лична, тя е и споделена с моето семейство, с екипа ми, с партньорите ми, с клиентите ни от България и Китай. За нас това е доказателство, че когато се работи с желание, любов и постоянство, нещата се случват.“
— Антония Панайотова-Павлова, Тонис Декор ЕООД
„Наградата на публиката“, присъдена чрез онлайн гласуване, отиде при „Балев Корпорейшън“. Фирмата, създадена във Варна през 1996 г. от Димитър Балев, е производител на ароматизатори с марката „Ареон“ и изнася продукти в над 90 страни по света.
Журито на конкурса, което оценява всички кандидатури, се състои от водещи имена като Никола Бакалов (Главен изпълнителен директор на Fibank), финансистът Емил Хърсев, Кънчо Стойчев и Венелина Гочева (Издател на „Медийна група България“).
