Европа готви нова категория електромобили: Целта е цени между 15 000 и 20 000 евро
Европейската комисия ще обяви нова регулаторна категория през декември, за да стимулира производството на малки електрически коли, чиито цени да варират между 15 000 и 20 000 евро. Обсъжда се освобождаване на тези модели от някои скъпи системи за активна и пасивна безопасност, за да се намалят разходите. Инициативата е стратегически важна за запазване на европейската индустрия и нейната конкурентоспособност срещу външната конкуренция.
Новото Renault 4 E-Tech Electric. Снимка: Георги Луканов
Европейската комисия (ЕК) предприема решителни мерки за стимулиране на пазара на достъпни електрически автомобили. През декември се очаква ЕК да обяви нова регулаторна категория, специално създадена за малки електромобили. Основната цел на тази инициатива е да намали производствените разходи и да позволи продажбата на електрически превозни средства на цени в диапазона между 15 000 и 20 000 евро.
Новината беше потвърдена от Европейския комисар по промишлеността Стефан Сежурн по време на Дните на автомобилната индустрия в Париж. Той подчерта, че е необходимо да се действа по-агресивно. Според Сежурн, без намеса производството на автомобили ще продължи да намалява, а делът на европейските доставчици бързо може да спадне от 70% до критичните 50%.
Потвърдено е създаването на регулаторна рамка за малките превозни средства. За да станат тези автомобили по-евтини и конкурентоспособни, се обсъжда възможността за освобождаване на малките електромобили от някои задължителни системи по пасивна и активна безопасност. Това изключение цели да намали значително оскъпяващите фактори при производството.
Инициативата е част от по-широка стратегия за запазване на конкурентоспособността на европейската автомобилна индустрия, особено срещу засилващата се китайска конкуренция. Производители като Renault и Stellantis активно подкрепят новата категория, определяйки я като стратегически важна. Тя е вдъхновена от японския модел *kei cars*, които представляват малки, леки и икономични превозни средства.
Новата категория цели да запълни пазарна ниша, създавайки междинен клас електромобили. Те ще се позиционират между изключително малките градски превозни средства (като Citroen Ami) и по-тежките, луксозни електромобили. Това ще улесни достъпа до електрическа мобилност за широк кръг потребители, включително работещите хора с по-ниски доходи. Също така Комисията работи и по дефиницията за това какво е „европейски автомобил“, което ще има дългосрочни последици за местните производители и доставчици.
Освен решенията за малките електромобили, през декември се очакват важни разяснения относно технологиите, които ще бъдат разрешени на пазара след 2035 г. Комисията ще вземе решения дали ще бъде разрешена продажбата на нови коли с двигатели с вътрешно горене, задвижвани от CO2-неутрални синтетични горива, както и какво ще бъде бъдещето на plug-in хибридите на европейския пазар.
