ЕК смекчава правилата за бензинови и дизелови коли след 2035 г.
Европейската комисия смекчава правилата за продажба на нови бензинови и дизелови автомобили след 2035 г. Производителите ще могат да продават такива коли, ако компенсират емисиите. Това е отстъпка пред натиска на индустрията, но ЕК твърди, че климатичните цели остават.
Европейската комисия (ЕК) предприема крачка назад от пълната забрана за продажба на нови бензинови и дизелови автомобили след 2035 година. Днес, 16 декември 2025 г., ЕК официално ще представи предложение за облекчаване на планираните ограничения. Целта е да се позволи на производителите да продължат да предлагат автомобили с двигатели с вътрешно горене, но при определени условия.
Според новите разпоредби, производителите ще трябва да компенсират емисиите, генерирани от тези превозни средства. Това ще става чрез използване на нисковъглеродна стомана, произведена в ЕС, или биогорива. Предишните правила изискваха всички нови автомобили и микробуси в ЕС да бъдат с нулеви емисии след 2035 г., което на практика означаваше преход само към електромобили.
Под натиска на автомобилната индустрия, особено от Германия и Италия, ЕК смекчи правилата. Вместо 100% намаляване на емисиите на CO2, сега се предвижда 90% редукция. Това ще позволи на автомобилните компании да произвеждат и продават хибриди, както и коли с конвенционални двигатели и след 2035 година. ЕК подчертава, че това не е отстъпление от климатичните цели на съюза.
Стефан Сежурне – зам.-председател на Европейската комисия: „Целта остава същата. Но ще бъдем гъвкави и прагматични, предвид потребителското търсене и трудността за производителите да предлагат 100 процента електрически автомобили до 2035 година. Европейската комисия избра подход, който е едновременно прагматичен и съвместим с климатичните ни цели и амбиции.“
Тази гъвкавост ще бъде компенсирана. Производителите ще имат възможност да използват европейска зелена стомана. Това е алтернатива за компенсиране на емисиите от превозни средства, които не използват биогорива или синтетични горива.
Манфред Вебер, президент на Европейската народна партия, вече заяви, че забраната за двигатели с вътрешно горене е „снета от дневния ред“. Ще има възможност и за plug-in хибриди с голям пробег.
Еврокомисията също така ще стимулира европейските производители на малки електрически автомобили с кредити. Целта е да се предлагат достъпни електромобили. Мерките се посрещат с одобрение в България. Светослав Бенчев от Българската петролна и газова асоциация посочва, че петролните продукти не могат да бъдат зачеркнати лесно от транспорта.
Светослав Бенчев, председател на Българската петролна и газова асоциация: „И досега няма енергиен ресурс, който да е изчезнал. Дори дървата, с които хората са се отоплявали с години, продължават да растат. Същото е и за въглищата. Не можем с лека ръка да зачеркнем петролните продукти, особено в транспорта. Това няма да доведе до нищо добро.“
Автомобилната индустрия в Европа осигурява работа на почти 14 милиона души. Тя е изправена пред предизвикателства от конкуренцията на Китай и търговското напрежение със САЩ. Някои критици като Колин Уокер предупреждават, че смекчаването на правилата може да забави прехода към електромобили. Производители като Volvo изразяват опасения, че промените ще дадат предимство на китайските конкуренти.
