BMW изтегля три модела: X4, Серия 8 и Z4 излизат от производство на фона на ерата Neue Klasse
BMW започва мащабно преструктуриране на моделната си гама в началото на ерата Neue Klasse, планирайки над 40 нови модела до 2027 г. В резултат, три дългогодишни модела – купе-кросоувърът X4, флагманската Серия 8 и роудстърът Z4 – се оттеглят от производство до 2026 г. Този ход подготвя почвата за въвеждането на нови електрически модели като iX3.

Мощното BMW X4 M Competition от 2022-а. Снимка: BMW
Баварският автомобилен гигант BMW започва мащабно преструктуриране на своята моделна гама, след като появата на новото BMW iX3 официално бележи старта на ерата Neue Klasse. Част от тази стратегическа трансформация е и решението да бъдат спрени три дългогодишни модела. Компанията е заложила амбициозен план да представи не по-малко от 40 нови или преработени модела до 2027 г., което налага изтеглянето на някои настоящи автомобили. Този преход към електрификация и дигитализация е подкрепен от инвестиция от над 10 милиарда евро в програмата Neue Klasse, която включва нови батерии, електромотори и дигитална система с четири „супер-мозъка“.
Първият от отпадащите модели е купе-кросоувърът BMW X4. Неговото настоящо поколение се появи през 2018 г. и беше преработено през 2021 г. Съдбата на X4 бе запечатана, когато BMW реши да не разработва негов аналог с двигател с вътрешно горене след представянето на новото поколение X3 през 2024 г. По-малкият X2 поема ролята на индиректен заместник, макар че слуховете сочат, че на хоризонта е изцяло електрически iX4, разработен на платформата Neue Klasse, подобно на iX3.
Говорител на BMW потвърди новината за спирането на модела пред германското списание Auto Motor Und Sport:
„BMW X4 в момента се предлага само с вариантите на двигателите 20d, 30d и M40d. Бензиновите двигатели вече няма да се произвеждат от 30 септември 2025 г.“,
— Говорител на BMW
Компанията уточни, че производството на гореспоменатите дизелови варианти (20d, 30d и M40d) също ще престане през ноември 2025 г.
Втората жертва в процеса на обновяване е флагманската Серия 8. Пусната за пръв път през 2018 г. и леко обновена през 2022 г., 8 Серията така и не успя да се продава в големи количества. Моделът се предлагаше като двуврато купе, кабриолет и четириврато Gran Coupe, като последната версия привлече повечето купувачи. Въпреки че Серия 8 все още е достъпна в САЩ, моделната 2026 година ще бъде последната. Наскоро компанията представи M850i Edition M Heritage – специално издание с ограничено производство от 500 бройки по света. Този модел вероятно ще бъде „лебедовата песен“ на Серия 8, която послужи и за основа на специалните модели Skytop и Speedtop.
Третото BMW, което се оттегля, е роудстърът Z4. Двуместният автомобил ще остане в продажба в САЩ и Европа (версии sDrive30i и M40i) до моделната 2026 година. Независимо от това, производството на Z4 е планирано да приключи през пролетта на 2026 г. в завода на Magna Steyr в Грац.
Преходът към Neue Klasse е най-голямата инвестиция в историята на BMW и представлява стратегическо преминаване към електрификация. Първият изцяло електрически модел от тази ера, BMW iX3 2027, ще започне производство през първото тримесечие на 2026 г. в завода в Дебрецен и се очаква да предлага пробег до 400 мили. Паралелно с това, BMW планира да запази бензиновите и хибридни модели в някои серии, като например новото поколение на 3-Series за 2027 г., което ще влезе в производство в края на 2026 г. с бензинови и електрически варианти. Пенсионирането на класически модели като Z4 и Серия 8 съвпада именно с фокуса на компанията върху въвеждането на новите електрически платформи.