Aurubis България инвестира 800 млн. лв.: Производството на мед расте с 50% до 2026 г., осигурено финансиране от ЕИБ
„Аурубис България“ увеличава производството на рафинирана мед с 50% до 340 000 тона годишно до 2026 г., в рамките на мащабната си инвестиционна програма от 800 млн. лв. Разширяването на капацитета, който ще покрие нуждите на 4 млн. електрически автомобила, ще бъде подкрепено с 200 млн. евро заем от ЕИБ, обявен на 2 ноември 2025 г. Компанията инвестира и в четвърти фотоволтаичен парк, за да увеличи дела на зелената енергия до над 15% и да постигне целта си за нулеви нетни емисии.
                Ракан Рабани, изпълнителен директор на "Аурубис България" Снимка: Николай Литов
„Аурубис България“ ускорява мащабната си инвестиционна програма, наречена „Инвестиции за прогрес. България 2027“. Нейната обща стойност достига 800 милиона лева. Основната цел на компанията е да завърши успешно тази програма, която е насочена към устойчив растеж и декарбонизация.
Само преди дни, на 2 ноември 2025 г., Aurubis AG обяви подписването на споразумение с Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) за заем в размер на 200 милиона евро. Тези средства ще финансират както разширяването на медното производство в България, така и програмата за рециклиране в Хамбург. Разширяването на производството у нас е ключов елемент от стратегията на ЕС за осигуряване на достъп до критични суровини и подкрепа на енергийния преход.
Увеличение на капацитета и местна обработка
Основният проект предвижда разширяване на капацитета за рафинирана мед с около 50%. Планира се строителството да приключи през 2026 г. Така годишното производство на медни катоди в България ще достигне 340 000 тона.
Изпълнителният директор на „Аурубис България“, Ракан Рабани, който пое ръководството преди два месеца, обяснява значимостта на тези обеми. Тези количества са достатъчни за окабеляването на над 13 милиона стандартни апартамента или за около 4 милиона електрически автомобила.
„България ще се утвърди като важен доставчик на този ключов материал на международните пазари.“
— Ракан Рабани, Изпълнителен директор на „Аурубис България“
Инвестицията включва и 120 милиона евро за разширяване на танковия цех в Пирдоп. Това ще позволи на завода да извършва пълна рафинирана обработка локално, елиминирайки необходимостта от изпращане на аноди за обработка в Германия и Белгия. По думите на Рабани, 2026 година ще бъде предизвикателна и вълнуваща, тъй като се очаква завършването на няколко проекти едновременно.
Фокус върху устойчивостта и декарбонизацията
Устойчивостта е в основата на инвестиционната стратегия на „Аурубис България“. Компанията стартира изграждането на своя четвърти фотоволтаичен парк – „Аурубис-4“. Преди четири години е стартиран първият соларен парк, а наскоро са въведени в експлоатация втората и третата централа.
Четирите централи общо ще добавят 41 мегаватчаса зелена енергия, покривайки над 15% от нуждите на завода. Компанията работи и за повишаване на енергийната ефективност, като подменя 460 електродвигателя в завода, което ще увеличи ефективността с близо 30%. Към момента заводът се насочва към газификация, заменяйки горива с високи емисии с природен газ, с което намалява прекия си отпечатък. Въпреки това, преходът към водород зависи от наличието на инфраструктура и участието на държавата.
„Основната ми цел е да осигуря устойчивия растеж на завода. Искаме да постигнем това с увеличаване на производствения капацитет и с въвеждането на много решения, които ни приближават към нашата цел за нулеви нетни емисии.“
— Ракан Рабани, Изпълнителен директор на „Аурубис България“
„Аурубис“ си партнира с Net-Zero Lab към Стопанския факултет на Софийския университет, насърчавайки диалог между бизнеса и академичната среда по теми като водород и оползотворяване на отпадната топлина. На фона на големите инвестиции, екологични организации в България изразиха загриженост, като настояват за стриктен контрол и пълна прозрачност по отношение на емисиите и рециклирането на отпадъци при разширеното производство.
Пазарен поглед и лидерство
Ракан Рабани посочва, че пазарът на мед е динамичен, а високите цени са позитивни за индустрията, тъй като това е „десетилетието на металите“. Основните пазари на компанията са в Европа и Близкия изток.
По отношение на бъдещото въвеждане на еврото, Рабани е категоричен, че това ще доведе до дълготраен позитивен ефект, като улесни търговията, подобри финансовата прозрачност и увеличи предвидимостта в бизнеса. Новият изпълнителен директор, който е канадски гражданин с ливански корени, пренася опита си от работа в Канада, Австралия, Южна Африка, Великобритания и Германия, като набляга на факта, че „хората са в сърцето на всеки един успешен бизнес“. Той живее в София, като пътува ежедневно до завода, подчертавайки важността на взаимодействието с общността в Средногорието, където живеят 90% от служителите на „Аурубис България“.
