Знание и вдъхновение в смесени паралелки: Как малките училища в България работят ефективно
Малките училища в селата разчитат на смесени паралелки, обединяващи деца на различна възраст. Преподаватели като Евгени Генев прилагат интерактивни методи и технологии, за да направят процеса ефективен, като този подход дори носи предимства под формата на затвърждаване и предварителен преглед на материала. Моделът се налага от демографските реалности, но спомага за развитието на по-добро самочувствие и приятелства сред учениците.
В малките училища, особено в селските райони, демографските реалности налагат деца от различни възрасти да учат заедно. Този модел е съществен компонент от образователното пространство в България, където географските и социално-икономическите условия често ограничават достъпа до образователни услуги. Въпреки че някои семейства предпочитат да изпратят децата си в градски училища, за да избегнат слети класове, много млади преподаватели доказват, че това не е пречка за качественото образование.
Пример за това е основното училище в село Балван, край Велико Търново. Тук работи 32-годишният Евгени Генев, който вече десет години преподава на ученици от пети и шести клас. Неговите предмети обхващат история, география, биология, човек и природа, както и изобразително изкуство. Евгени Генев е 32-годишен учител, който преподава в малките паралелки на училището в Балван от десет години.
Преподаването в смесена паралелка изисква гъвкавост и иновативни методи. Евгени Генев обяснява как новите технологии улесняват процеса:
„В малките училища паралелките са смесени, но благодарение на новите технологии и интерактивните методи, преподаването става по-лесно и по-разбираемо за децата. Докато на едната група се поставя задача, на другата се преподава. После се разменят и така процесът се развива по-ефективно“
— Евгени Генев, Учител
Учителката Мария Джурова от Велико Търново също преподава в смесени паралелки и подчертава академичните ползи от този подход. Учителският метод включва размяна: докато едната група работи по задача, на другата се преподава нов материал, след което групите се разменят за по-ефективен процес. Моделът позволява на по-големите ученици да припомнят и затвърждават знанията си, докато по-малките получават предварителен поглед върху бъдещия материал.
„Когато петокласниците слушат материала за шести, през следващата година им е по-лесно. А шестокласниците си припомнят стария материал и затвърждават знанията си,“
— Мария Джурова, Учителка
Малкият клас създава специфична общност. Учениците прекарват повече време в индивидуална работа. Изследванията показват, че в малките и смесени паралелки учениците прекарват повече време в индивидуална работа, развиват по-добри приятелства и самочувствие. Първокласничката Радина от Момин сбор вече познава буквата „Р“ и споделя, че обича да слуша как по-големите четат. Третокласникът Калоян от Ветринци признава, че в началото му е било трудно, но вече се чувства пълноценна част от класа.
Училището в Балван обединява общо 38 деца, включително две сестри от белгийско семейство, което се е заселило в близкото село Вишовград. Едната сестра, Еф, демонстрира международния характер на общността:
„Казвам се Еф и дойдох от Белгия преди четири години. Говоря френски, български и малко английски – не мога да живея без да говоря“
— Еф, Ученичка
Въпреки че моделът със смесени класове среща и критики, свързани със социалното развитие и потенциалното потискане на лидерски умения, за много селски райони той е единствената възможност за осигуряване на образование. Моделът на смесени класове често е наложен от демографските реалности в селските райони. Например, в някои села като Жижево, училищата функционират с едва четири ученици и един учител. За младите преподаватели, като Евгени Генев, работата в тези условия носи дълбок смисъл и ги кара да се чувстват като съвременни будители.
