Зелена светлина: Започва строежът на обходния път на Кресна, но магистрала „Струма“ остава предизвикателство до 2031 г.

Строителството на обходния път на Кресна, част от магистрала „Струма“, започва в края на месеца, след като Регионалното министерство издаде разрешително. Участъкът от 5.5 км се очаква да облекчи тежкия трафик в рамките на две години. Междувременно, крайният срок за завършване на цялата магистрала през Кресненското дефиле, съгласно пътната карта, остава 2031 година.

Зелена светлина: Започва строежът на обходния път на Кресна, но магистрала "Струма" остава предизвикателство до 2031 г.
Време за четене: 3 мин. 16 ноември 2025

Строителството на дългоочаквания обходен път на Кресна, който е ключова част от автомагистрала „Струма“, започва в края на месеца. Регионалното министерство вече издаде необходимото разрешение за строеж на този важен участък. Очаква се обходният път да облекчи значително трафика в града, който всяко лято става арена на тежки и продължителни задръствания.

Обходното трасе ще изведе транзитния трафик от Кресна, което ще доведе до нормализиране на движението, но това ще се случи едва след около две години, когато се очаква да приключи строителството на пет и половина километровия участък. Този обходен път е част от по-широкия проект за модернизация на магистрала „Струма“, включващ нови тунели и мостове, целящи по-бърза връзка между България и Гърция.

Местните жители приемат новината с радост, въпреки че изразяват и своето нетърпение относно дългите срокове. Иванка Георгиева, която поддържа малка сергия за плодове и зеленчуци край пътя, посочва, че постоянните задръствания са направили пресичането на улицата невъзможно и вредят на бизнеса.

„Приветстваме тази идея, защото тук не може да се пресича абсолютно. Изобщо не можеш да минеш отсреща, а лятото е кола до кола“.

— Иванка Георгиева, Местен жител

Според нея, когато трафикът е по-слаб, повече пътуващи спират да пазаруват. Обратното се случва, когато движението е интензивно – тогава шофьорите не спират, защото не могат да се включат отново в трафика. Други граждани също приветстват промяната, но поставят под въпрос срока за изпълнение.

„Пак е нещо. От 40 години живеем тук, все се говори, че ще изместят движението, а то се увеличава.“

— Местен жител

„Защо не докарат китайците да кажат за колко часа да го направят и това е? А те ще го правят две години. Напълно излишно е. За две години трябваше да направят поне едната страна“.

— Местен жител

Докато обходът на Кресна стартира, завършването на цялата магистрала „Струма“ остава с не съвсем ясен хоризонт.

Магистрала „Струма“: Планове до 2031 г.

Съгласно приетата от Министерски съвет пътна карта за завършване на магистралата през Кресненското дефиле, крайният срок за построяването ѝ е 2031 година. Планът изисква и двете платна да бъдат изнесени изцяло извън пролома, като се отчита и споразумението с екологичните организации от май 2025 г. за допълнителни мерки за опазване на околната среда.

По отношение на лявото платно на магистралата, което е в посока от Кулата към София, има значителен напредък. Очаква се техническите проекти за лявото платно да бъдат завършени до края на 2025 г. На 15 ноември 2025 г. бе обявено, че обществената поръчка за проектиране на това платно е в завършваща фаза и предстои да бъде подадена за обществено обсъждане до края на месеца.

Понастоящем тече и процес по съгласуване на плановете за отчуждаване на парцелите. Строителството на платната в посока София ще започне след обезпечаването на терените и издаването на разрешение за строеж, като прогнозният срок за тези действия е края на следващата 2026 година. След това се очаква строителството да продължи още около три години и половина, съгласно сроковете в сключените договори.

Представители на местните екологични групи заявиха, че ще наблюдават внимателно строителството, за да се гарантира стриктното спазване на природозащитните мерки, въпреки че подкрепят решението за изнасяне на магистралата извън дефилето. За трасето от София към Кулата обаче тепърва предстои да бъде изготвен идеен проект.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *