Закриват ли ДАИ? Борисов и Пеевски настояват за крайни мерки след скандала с Роби Уилямс
Корупционен скандал с екипа на Роби Уилямс предизвика остри реакции в парламента, като Бойко Борисов и Делян Пеевски поискаха незабавно закриване на „Автомобилна администрация“. От ПП-ДБ настояват за по-обмислени реформи, а други партии предлагат създаването на единен контролен орган.

Снимка: БГНЕС/Архив
Корупционен скандал, достигнал до световната музикална сцена, предизвика безпрецедентна политическа реакция в парламента. Лидерите на управляващите партии ГЕРБ и ДПС поискаха незабавното закриване на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (ИААА), след като стана ясно, че служители на агенцията са поискали подкуп от екипа на британската звезда Роби Уилямс. Предложението обаче срещна смесени реакции сред коалиционните партньори и опозицията.
Идеята за закриването на ДАИ беше остро формулирана от лидера на ГЕРБ Бойко Борисов. Според него агенцията е до такава степен пропита от корупция, че козметичните промени са безсмислени. Той смята, че повечето ѝ функции могат да бъдат автоматизирани чрез тол системата.
„И боди да им сложат – все тая. Моето предложение е да се закрие тази агенция незабавно. Претоварване на колите – толсистемата, превишена скорост – толсистемата, всичко – толсистемата. И накрая трябва да има един катаджия, който да…“
— Бойко Борисов, председател на ПГ на ГЕРБ-СДС
Позицията му беше незабавно подкрепена от председателя на ПГ на ДПС Делян Пеевски. Той обяви, че е обсъдил темата с Борисов и двамата са единодушни за необходимостта от закриване на структурата.
„По тази тема подкрепям Борисов. Разговаряхме сутринта да ги закрием направо. Ще го помислим – в МВР ли, къде да се прехвърли, но след това, което се видя – ДАИ трябва веднага да бъде закрита.“
— Делян Пеевски, председател на ПГ на „ДПС – Ново начало“
Междувременно, министърът на транспорта потвърди, че двамата служители, замесени в скандала, вече са уволнени дисциплинарно и задържани след съвместна акция на СДВР и прокуратурата. Данните сочат, че това не е изолиран случай – за последните осем месеца са уволнени седем души след сигнали за рекет, което говори за системен проблем в агенцията.
От „Продължаваме промяната – Демократична България“ обаче подходиха по-предпазливо. Ивайло Мирчев настоя за технологични решения като задължителното носене на бодикамери, мярка, която по думите му ГЕРБ и ДПС преди са отхвърляли за МВР.
„Много трудно е да намериш некорумпиран даяджия, когато им се сложат тези камери… сме предложили промяна в Закона. Тази промяна се надяваме сега да бъде гласувана, за да може на концерта на Iron Maiden да не се налага да проверяваме пак дали работи системата.“
— Ивайло Мирчев, ПГ на ПП-ДБ
Съпредседателят на ПП-ДБ Асен Василев беше още по-критичен към прибързаните решения. Той иронично отбеляза, че е била нужна световна звезда, за да се задействат политиците, и подчерта, че всяка реформа трябва да се базира на анализ на функциите, а не на моментни скандали.
„Дойде Роби Уилямс и закрихме ДАИ! Чудя се кой трябва да дойде, за да закрием прокуратурата. Ако трябва да се правят промени в ДАИ, те трябва да бъдат обмислени на база на това какви са функциите на ДАИ, а не на база на това, че някой се е изложил пред чужденците.“
— Асен Василев, ПГ на ПП-ДБ
Други политически сили също изразиха позиции. От БСП Кирил Добрев предложи създаването на единен контролен орган по пътищата, за да се избегне многократното спиране на превозни средства от различни институции. Хасан Адемов от АПС изрази скептицизъм, че закриването на една структура ще реши проблема с корупцията в държавата. Ивелин Михайлов от „Величие“ подкрепи идеята за закриване с аргумента, че автоматизацията на процесите го прави възможно. Така скандалът постави на дневен ред фундаменталния въпрос за бъдещето на пътния контрол и методите за борба с корупцията по високите етажи на администрацията.