Закриване на ДАИ? Анализатори настояват за премахване на „пропитата от корупция“ агенция

След скандала с екипа на Роби Уилямс, анализатори и експертни организации настояват за закриването на ДАИ. Аргументите са, че агенцията е излишна структура с дублиращи се функции и е пропита от системна корупция, а модерните технологии могат да я заменят.

Закриване на ДАИ? Анализатори настояват за премахване на „пропитата от корупция“ агенция

Политическият анализатор Георги Харизанов КАДРИ: БИ ТИ ВИ

Време за четене: 2 мин. 2 октомври 2025

Скандалът с изнудването на екипа на Роби Уилямс разпали отново дебата за бъдещето на Държавната автомобилна инспекция (ДАИ), като все повече анализатори и експертни организации определят агенцията като излишна и дълбоко корумпирана структура. Според тях съществуването ѝ е анахронизъм в ерата на дигиталните технологии, а функциите ѝ се дублират от други, по-овластени институции.

Анализаторът Георги Харизанов беше категоричен, че последните събития са „чудесен повод“ за закриването на инспекцията. Той посочи, че ДАИ е създадена във времена, когато държавата не е разполагала със съвременни системи за контрол.

„ДАИ е ненужна структура – имаме много по-овластена институция – КАТ, имаме едно огромно звено, а след това имаме друго, което инспектира“

— Георги Харизанов, анализатор

Харизанов подчерта, че модерните технологии, като националната тол система, вече могат да изпълняват много от задачите на ДАИ автоматично и без човешка намеса. Системата може да отчита теглото на превозните средства, да проверява валидността на технически прегледи и застраховки, както и да налага санкции по електронен път. Това елиминира основния корупционен риск – субективният фактор на пътя.

„Санкцията ще се налага по електронни данни, човешкия фактор тук е елиминиран“

— Георги Харизанов, анализатор

Мнението му беше подкрепено и от журналистката Стояна Георгиева, която определи корупционната култура в агенцията като пандемия. Според нея ДАИ се е превърнала в синоним на корупционни практики.

„ДАИ е специализирана в корупцията, както се изрази един колега. Няма нищо лошо да се закрие, няма логика да съществува“

— Стояна Георгиева, журналист

Тя добави, че държавната администрация е прекалено раздута и е необходим сериозен преглед на функциите на подобни структури, за да се прецени реалната им необходимост.

„Културата на корупция е така проникнала – това е пандемия, трябва да се мисли сериозно как да се разреши“

— Стояна Георгиева, журналист

Идеята за преструктуриране на пътния контрол получава и експертна подкрепа. Европейският център за транспортни политики (ЕЦТП) официално подкрепи предложението за закриване на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“. От организацията излязоха с остра критика към ръководството на Министерството на транспорта за липсата на адекватни действия срещу системната корупция в агенцията.

Според ЕЦТП решението е в прехвърлянето на дейностите на ДАИ към други институции. Конкретното предложение е контролните функции да се разпределят между Националното тол управление и Министерството на вътрешните работи. По този начин ще се подобри не само борбата с корупцията, но и пътната безопасност, като се заложи на технологичен и интегриран подход.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *