Закриване на ДАИ? Анализатори настояват за премахване на „пропитата от корупция“ агенция
След скандала с екипа на Роби Уилямс, анализатори и експертни организации настояват за закриването на ДАИ. Аргументите са, че агенцията е излишна структура с дублиращи се функции и е пропита от системна корупция, а модерните технологии могат да я заменят.

Политическият анализатор Георги Харизанов КАДРИ: БИ ТИ ВИ
Скандалът с изнудването на екипа на Роби Уилямс разпали отново дебата за бъдещето на Държавната автомобилна инспекция (ДАИ), като все повече анализатори и експертни организации определят агенцията като излишна и дълбоко корумпирана структура. Според тях съществуването ѝ е анахронизъм в ерата на дигиталните технологии, а функциите ѝ се дублират от други, по-овластени институции.
Анализаторът Георги Харизанов беше категоричен, че последните събития са „чудесен повод“ за закриването на инспекцията. Той посочи, че ДАИ е създадена във времена, когато държавата не е разполагала със съвременни системи за контрол.
„ДАИ е ненужна структура – имаме много по-овластена институция – КАТ, имаме едно огромно звено, а след това имаме друго, което инспектира“
— Георги Харизанов, анализатор
Харизанов подчерта, че модерните технологии, като националната тол система, вече могат да изпълняват много от задачите на ДАИ автоматично и без човешка намеса. Системата може да отчита теглото на превозните средства, да проверява валидността на технически прегледи и застраховки, както и да налага санкции по електронен път. Това елиминира основния корупционен риск – субективният фактор на пътя.
„Санкцията ще се налага по електронни данни, човешкия фактор тук е елиминиран“
— Георги Харизанов, анализатор
Мнението му беше подкрепено и от журналистката Стояна Георгиева, която определи корупционната култура в агенцията като пандемия. Според нея ДАИ се е превърнала в синоним на корупционни практики.
„ДАИ е специализирана в корупцията, както се изрази един колега. Няма нищо лошо да се закрие, няма логика да съществува“
— Стояна Георгиева, журналист
Тя добави, че държавната администрация е прекалено раздута и е необходим сериозен преглед на функциите на подобни структури, за да се прецени реалната им необходимост.
„Културата на корупция е така проникнала – това е пандемия, трябва да се мисли сериозно как да се разреши“
— Стояна Георгиева, журналист
Идеята за преструктуриране на пътния контрол получава и експертна подкрепа. Европейският център за транспортни политики (ЕЦТП) официално подкрепи предложението за закриване на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“. От организацията излязоха с остра критика към ръководството на Министерството на транспорта за липсата на адекватни действия срещу системната корупция в агенцията.
Според ЕЦТП решението е в прехвърлянето на дейностите на ДАИ към други институции. Конкретното предложение е контролните функции да се разпределят между Националното тол управление и Министерството на вътрешните работи. По този начин ще се подобри не само борбата с корупцията, но и пътната безопасност, като се заложи на технологичен и интегриран подход.