Задължителната застраховка за тротинетки: Правилата са налице, но липсва механизъм за регистрация
Въпреки че от септември 2025 г. електрическите тротинетки трябва да имат задължителна застраховка „Гражданска отговорност“, процесът по сключването ѝ е блокиран. Причината е, че липсва регламентиран механизъм за регистрация, за която отговарят общините. От Асоциацията на българските застрахователи водят разговори с институциите за намиране на оптимални решения, като предупреждават, че част от изискванията за автомобилите не са приложими към тротинетките.

Николай Станчев, председател на Асоциацията на българските застрахователи
От 7 септември 2025 г. влязоха в сила нови правила за електрическите тротинетки, въвеждащи редица ограничения, включително задължителна каска, ограничение на скоростта до 25 км/ч и забрана за движение по тъмно. Най-значимата промяна е изискването за регистрация и сключване на задължителна застраховка „Гражданска отговорност“. Въпреки законовото изискване, все още не е ясно как да се сключват задължителните застраховки за тротинетки, тъй като липсва регламентиран процес по тяхната регистрация.
Липсата на функциониращ механизъм за регистрация създава сериозен проблем с прилагането на новите изисквания, което поставя собствениците в правен капан. Общините са натоварени с отговорността за регистрацията на тротинетките, но към момента не са разработили необходимите системи и процедури.
Председателят на УС на Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ), Николай Станчев, коментира, че застраховката трябва да се сключи по същите правила и при същите изисквания като „Гражданска отговорност“ на автомобилистите. Той обаче отбеляза, че не е отчетено, че част от тези изисквания не са съотносими към тротинетките. Например, АБЗ счита, че стикерът и зелената карта не са необходими за целите на застраховката на електрическите превозни средства.
От своя страна, председателят на Българската асоциация за електромобилност, Владислав Стоицов, критикува новите правила като прибързани и неизпълними, посочвайки липсата на обществено обсъждане и готови механизми за регистрация, прехвърлена на общините.
Станчев подчерта, че е необходимо по-детайлно регламентиране и по-ясен контрол върху това дали тротинетките притежават сключена застраховка. Асоциацията е в активен диалог с регулаторните органи.
„По всички тези въпроси сме в комуникация с отговорните институции и Комисията за финансов надзор, като след проведените разговори считаме, че ще се намерят възможно най-оптималните решения“
— Николай Станчев, председател на УС на Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ)
Междувременно, застрахователният пазар в България демонстрира устойчив ръст. Данните за първото тримесечие показват, че общият обем на брутните записани премии по общо застрахование надхвърля 1,5 млрд. лв., което е ръст от 24% спрямо 2024 г. Автомобилното застраховане запазва водещия си дял, докато здравното застраховане остава най-динамично, основно под влияние на нарастващите цени на медицинските услуги.
Председателят на АБЗ предупреди, че цените на застраховките е възможно да се повишат през следващите месеци поради няколко фактора. Сред тях са зачестяването на природни бедствия, увеличеният брой пътнотранспортни произшествия, по-високата заболеваемост, инфлацията и нарастващите разходи за персонал.
Станчев отбеляза, че въпреки стабилния пазарен растеж, в България все още има ниска застрахователна култура в определени сектори. Например, под 10 процента от сградите и обработваемите земеделски площи в страната са застраховани. Секторът обаче е напълно подготвен за плавен преход и нормално обслужване на клиентите след въвеждането на еврото.