ВСС иска почти 1 милиард евро бюджет и 18% скок на заплатите на фона на критики от МФ
Висшият съдебен съвет (ВСС) е ключов конституционен орган, който разпределя бюджет от почти 1 милиард евро и контролира кариерното развитие на магистратите. За 2026 г. Съветът поиска близо 1 млрд. евро и 18% ръст на заплатите, въпреки препоръките от Министерството на финансите за ограничаване на публичните разходи. ВСС е критикуван заради бавните си реакции при разследване на високопрофилни скандали.
Членовете на ВСС
Висшият съдебен съвет (ВСС) е ключовата институция в съдебната система, често наричана нейно „правителство“. Нейната роля далеч надхвърля разпределението на финанси. От ВСС зависят назначаването, повишаването и освобождаването на магистрати, налагането на наказания, квалификацията, както и стопанисването на съдебните сгради. Съветът избира и т.нар. „трима големи“: главния прокурор и председателите на Върховния касационен съд (ВКС) и Върховния административен съд (ВАС).
Тази институция разпределя годишен бюджет, достигащ почти 1 милиард лева. За 2026 г. ВСС внесе проектобюджет с искане за 996 193 700 евро, което е почти 1 милиард евро. Към този проектобюджет е включено и смело искане за 18% ръст на заплатите на магистратите и служителите. Предишното увеличение беше през март, когато възнагражденията скочиха с 16%, достигайки 9079 лв. за върховните съдии и прокурори от Националната следствена служба.
Искането за 18% увеличение обаче влиза в противоречие с препоръките на Министерството на финансите (МФ) и Международния валутен фонд (МВФ) за ограничаване на разходите в публичния сектор. Въпреки това, ВСС прави и прогнози за бъдещите години: 1,043 милиарда евро за 2027 г. и 1,142 милиарда евро за 2028 г. Най-голямата част от бюджета отива за персонал, като за 2026 г. за заплати са заложени около 622 млн. евро от общо 836 млн. евро разходи за персонал.
Заплатите на магистратите са обвързани със Закона за съдебната власт. Според него най-ниската съдийска, прокурорска и следователска заплата трябва да бъде в размер на удвоената средномесечна на заетите в бюджетната сфера, съгласно данни на НСИ. ВСС посочва:
„Работната заплата на наетите лица в бюджетната сфера за второто тримесечие на 2025 г. е 2641 лева, или 1350 евро“
— ВСС
Това означава, че най-ниското възнаграждение трябва да е 5282 лв., което ограничава възможността за замразяване или намаляване на тези възнаграждения.
Въпреки финансовата си мощ, далеч по-важна е кадровата власт на ВСС. Тя влияе върху кариерите на магистратите чрез атестиране, забавяне на конкурси и дисциплинарни производства. За разлика от други сектори, административният ръководител в съдебната система е шеф само на администрацията (секретарки, деловодители и хигиенистки). Той не може да наказва или освобождава магистрати.
Магистратите придобиват статут на несменяемост пет години след постъпването си в системата. Отстраняването им е възможно само при доброволно напускане или осъждане за умишлено престъпление. В случаите, когато магистрат бави дела или отсъства, началникът му може единствено да поиска от ВСС образуване на дисциплинарно производство. Тези производства често се проточват с години, тъй като протичат като съдебен процес с право на защита и обжалване пред ВАС.
ВСС е създаден през 1991 г. от Великото народно събрание (ВНС) с идеята третата власт да е независима от партиите и изпълнителната власт. Като конституционен орган, всяко голямо изменение на ВСС минава през промяна в основния закон, което изисква свикване на ВНС. Това беше доказано през 2023 г., когато Конституционният съд отмени промени, свързани с ВСС, направени от Обикновено Народно събрание.
Днес големият дебат не е дали ВСС да съществува, а дали да се намали парламентарната квота от 11 души. Част от юристите смятат, че чрез нея политиците пряко влияят на кадровия орган.
ВСС не може да се произнася по конкретни дела, но може да образува проверки по скандали. Тук обаче Съветът често не впечатлява с решителност и експедитивност. Пример за това са забавените реакции по „Осемте джуджета“ и „Нотариуса“, по които Съдийската колегия създаде само временна комисия за съпричастност на съдии, без да покаже желание за разплитане на зависимостите.
