Временна забрана за износ на горива: Износът към трети страни е намалял драстично
Износът на горива към трети страни от България е намалял драстично, като експортът е паднал от 3,2 млрд. лева до 1,8 млрд. лева за година. На 31 октомври 2025 г. българският парламент прие закон, който временно забранява износа на нефтопродукти, мотивиран от енергийната сигурност и санкциите срещу „Лукойл“.
Снимка: илюстративна
Износът на горива от България към трети страни отбелязва драстичен спад през последната година, показват актуалните данни на националната статистика. Допълнителен натиск върху пазара и сигурността на доставките оказва и приетият на 31 октомври 2025 г. закон от българския парламент, който временно забранява износа и вътреобщностното снабдяване с нефтопродукти.
Забраната се отнася основно за дизел и авиационно гориво, насочени към други държави членки на ЕС. Правителството мотивира мярката с необходимостта да гарантира енергийната сигурност на страната и стабилността на вътрешния пазар на горива. Това решение идва във връзка със санкциите, наложени от САЩ срещу руската компания „Лукойл“.
Статистически данни за спада
Данните на националната статистика потвърждават значителното свиване на експорта. До края на август към момента липсват данни, които да показват увеличение на износа на горива за трети страни, каквато е Сърбия. През последната година износът е намалял рязко.
Експортът от 3,2 млрд. лева през август 2024 г. е достигнал едва 1,8 млрд. лева година по-късно. Още в началото на годината най-големият производител в страната обяви, че работи предимно за вътрешното потребление. Националната статистика отчита и намаление в производството на горива: производството на бензин е спаднало с 6,8%, а на дизел – с 1,4 на сто.
Регионален натиск и опасност от дефицит
Регионалната нестабилност допълнително изостря ситуацията. Санкциите на САЩ срещу сръбската нефтена компания NIS, която е собственост на „Газпром“, доведоха до спиране на доставки и потенциално затваряне на рафинерията в Белград. Това създава предпоставки за рязко покачване на цените на горивата в региона.
На този фон България е задължена по закон да поддържа резерви от нефт и нефтопродукти, равняващи се на среднодневната консумация за 90 дни. Въпреки тези стратегически резерви, експерти предупреждават, че при евентуално спиране на работа на рафинерията „Лукойл“ в региона, доставките от съседни страни като Румъния и Гърция няма да са достатъчни да покрият нуждите на България. Това може да доведе до сериозни дефицити и поскъпване на горивата.
Политически дебат и бизнес очаквания
Въвеждането на забраната за износ предизвика реакция в българския парламент. Опозицията критикува управляващите за липса на план и за предизвикване на паника. Управляващите от своя страна отговарят, че мярката е превантивна и е в интерес на националната сигурност.
От страна на бизнеса и браншовите организации се изразява надежда, че наличните количества горива ще са достатъчни и след края на годината. Въпреки това те предупреждават за възможни логистични трудности при евентуален внос от съседни страни, ако възникне дефицит. Междувременно Европейската комисия към момента не вижда непосредствена заплаха за енергийната сигурност на ЕС, като призовава държавите членки да диверсифицират енергийните си източници.
