Връщане към спектакъла: Шоуто на Матийо Блази за „Шанел“ в Париж – тест за вековното наследство

На Седмицата на модата в Париж дизайнерът Матийо Блази представи най-очаквания дебют за „Шанел“ под колосални небесни тела, като залата се изправи на крака в овации. Този дебют е тест за това как вековната модна къща продължава да съчетава историческото наследство с безмилостната модерност, връщайки марката към нейните корени като създател на спектакли. Последните колекции подчертават наследството, като пистата за SS25 Haute Couture бе оформена като двойно C.

Връщане към спектакъла: Шоуто на Матийо Блази за „Шанел“ в Париж – тест за вековното наследство
Време за четене: 2 мин. 8 октомври 2025

„Шанел“ (Chanel) официално се завърна на Седмицата на модата в Париж с един от най-очакваните дебюти на сезона. Дизайнерът Матийо Блази представи своята визия за модната къща под впечатляваща сценография. Подиумът, огледално ярък и черно-черен, бе надвесен от колосални небесни тела – включително Сатурн с неговите пръстени и цялата Слънчева система.

Космическият декор се отразяваше върху пистата, докато предният ред бе изпълнен със звездно присъствие: Никол Кидман, Марион Котияр и Тилда Суинтън, придружени от Лорън Санчес и Джеф Безос. До края на вечерта залата се изправи на крака в бурни овации.
В годините си начело на марката, Блази поема важната задача да продължи наследството, което превърна „Шанел“ в глобален феномен. Както отбеляза доайенът на Vogue Анна Уинтур, модата се нуждае от своите шоумени, а „Шанел“ отново има такъв в лицето на Матийо Блази.

Основана през 1910 г., „Шанел“ е марка, която революционизира дамските гардероби. Тя с лекота замени корсетните силуети с джърсита и панталони. По-късно създаде глобалния образ на парижкия шик чрез емблематични елементи като малката черна рокля, перлите и костюма от туид. През 80-те години на миналия век, под ръководството на Карл Лагерфелд, модната къща се превърна в модел за това как една къща с историческо наследство може да бъде едновременно историческа и безмилостно модерна, като нейните модни спектакли повлияха на индустрията далеч отвъд Париж.

Историческото наследство продължава да бъде ключов фокус. Например, шоуто Есен/Зима 2025/26 висша мода е било представено в обстановка, напомняща първите салони на CHANEL Haute Couture на 31 rue Cambon.
Друг пример за подчертаване на корените е колекцията Пролет/Лято 2025 висша мода. Тя включваше цикъл ден-нощ с фини и смели цветове, подчертавайки оригиналната употреба на цвят от Габриел Шанел. Освен това, пистата за тази колекция беше оформена като двойно C, символизиращо безкрайното превъзходство на висшата мода.

Дебютът на Блази е повече от обикновена смяна на дизайнер. Той представлява тест за това как една вековна, многомилиардна институция продължава да говори на света. Сценографията, вдъхновена от космоса, и колекциите, които се обръщат към фундаменталните ценности на Габриел Шанел, показват, че шоуто на Матийо Блази връща славата на марката, съчетавайки историческата дълбочина с модерния спектакъл.

„модата се нуждае от своите шоумени“

— Анна Уинтур, доайенът на Vogue

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *