Volvo EX60 нанася удар по EV бариерите: Електрическият SUV с цена като на хибрид
Volvo EX60, средноразмерният електрически SUV, планиран за глобален дебют на 21 януари 2026 г., ще бъде на същата цена като еквивалентен plug-in хибрид. Тази стратегия, обявена от Ерик Северинсон, цели да премахне ценовата бариера пред масовото приемане на EV.
Volvo XC60, версия от 2022 година. Снимка: Volvo
Volvo Cars обяви стратегия, която цели да премахне двете най-големи пречки пред масовото приемане на електрическите автомобили – високата цена и времето за зареждане. Предстоящият средноразмерен електрически SUV, EX60, който ще дебютира глобално на 21 януари 2026 г., ще бъде позициониран на цена, идентична с тази на еквивалентен plug-in хибрид (PHEV).
Главният търговски директор на Volvo Cars, Ерик Северинсон, потвърди тази ценова стратегия. Той посочи, че макар времето за зареждане и по-високата цена да са основните спирачки, новият EX60 е проектиран да реши цялостно и двата проблема. Ценовият паритет е ключов, тъй като клиентите вече демонстрират търсене в тези ценови диапазони.
„В момента най-продаваният автомобил на Volvo в Европа е XC60 T6 PHEV. Знаем, че има търсене от страна на клиентите в тези ценови диапазони. Следователно ще определим цената на този електрически автомобил на същия паритет, с който определяме цените на нашите настоящи най-продавани коли“
— Ерик Северинсон, Главен търговски директор на Volvo Cars
За да постигне тази ценова конкурентоспособност, шведската марка инвестира в новаторски производствени технологии. Главният инженер и технологичен директор на Volvo, Андерс Бел, подчерта ролята на платформата SPA3. Тя използва т.нар. megacast технология, която позволява структурната цялост на шасито да бъде постигната, като заменя над 100 заварени части. Тази промяна не само намалява разходите, но и дава възможност автомобилът да бъде непрекъснато обновяван с течение на времето чрез софтуерни ъпдейти.
Иновациите в батерийния пакет са решаващи за успеха на модела. Интегрираният батериен пакет на EX60 намалява производствените разходи с 25%, като същевременно осигурява 20% по-висока енергийна плътност. Тези подобрения водят до 15% по-кратко време за зареждане, като моделът ще предлага зарядна мощност до 350 kW и максимален пробег от около 560 км (350 мили). Това го позиционира като пряк конкурент на Tesla Model Y.
Силовият агрегат също претърпява значителни подобрения. Той е 18% по-евтин за производство, генерира 35% повече мощност и е 11% по-лек от двигателя от предишното поколение. Освен това, Volvo унифицира софтуерната си архитектура. Софтуерният блок вече е общ за EX90, ES90 и предстоящия EX60, както и за хибридите от второ поколение, което улеснява поддръжката и актуализациите.
EX60 ще въведе и нова мултиадаптивна система за безопасност с колан, която по-късно ще бъде внедрена и в останалите модели на компанията. Въпреки че експертите приветстват агресивната ценова стратегия, някои анализатори предупреждават, че EX60 може да остане по-скъп от основни конкуренти като базовия модел Y на Tesla. На пазара EX60 ще се изправи и срещу други премиум електрически SUV модели като Audi Q6 e-tron, Porsche Macan Electric и BMW iX3, докато индустрията продължава да се бори с инфраструктурните ограничения за бързо зареждане.
