Влошеното зрение: Скритата заплаха на пътя, която удължава реакцията с 75 метра
Проучване на Националната асоциация на оптиките (НАО) разкрива, че всеки пети шофьор у нас има проблемно зрение, често без да го знае. Само 19% от проверените водачи са с перфектно зрение, като 65% страдат от астигматизъм, влошаващ възприемането на обекти.
Влошеното зрение се оказва една от най-големите скрити заплахи за пътната безопасност в България. Тревожна статистика на Националната асоциация на оптиките (НАО) разкрива, че всеки пети шофьор у нас е с проблемно зрение, но често не осъзнава това. Тези данни са резултат от очен скрининг, проведен през юни 2025 г. на над 600 водачи от 23 града в страната.
Проучването показва, че визуалната преценка на водачите е силно неточна. Въпреки че само 52.5% от анкетираните смятат, че виждат лошо, реалната нужда от корекция е установена при 71.8% от тях. Само 19% от проверените шофьори имат перфектно зрение. Нещо повече, 65 на сто от проверените водачи са с установен астигматизъм, което допълнително затруднява възприемането на обекти, особено при шофиране през нощта.
Експертите алармират, че намаленото зрение има директно фатални последици. Заместник-председателят на НАО, Божана Чакърова, подчертава виталната роля на зрението при управлението на автомобил.
„Над 90% от информацията, която обработва шофьорът е визуална. Шофьор с намалено зрение при скорост от 90 км/ч му трябват 75 метра повече, преди да предприеме действие, а това често е фатално.“
— Божана Чакърова, зам.-председател на Националната асоциация на оптиките
Тази критична разлика в реакцията обяснява и връзката между зрението и пътните инциденти. Статистиката сочи, че една трета от катастрофите при опитни шофьори с над 15-годишен стаж зад волана са в следствие на лошо зрение.
Таксиметровият шофьор Милен Великов, с 20 години опит, споделя, че често е бил спасяван от фатални инциденти единствено благодарение на късмет, заради водачи или пешеходци, които се нуждаят от допълнително време за адекватна реакция.
„Виждате какво е положението. Вземе книжка и на следващия ден го няма. Цялото население е болно, тъй че е нормално всеки пети да има някакви очни проблеми.“
— Милен Великов, таксиметров шофьор
Фактори и контрол
Сред допълнителните фактори, които влошават възможността за нормално възприемане на пътя, са затъмнените стъкла, шофирането със слънчеви очила, както и екранната зависимост. Оптометристът Георги Ганев посочва, че съвременният начин на живот води до пренебрегване на проблема.
„Идват вече в доста напреднал стадии. Дотолкова модерният начин на живот – синята светлина, то това е то, което ни тормози и ни мори. „
— Георги Ганев, оптометрист
Автоекспертът към Окръжния съд в Русе, инж. Свилен Костадинов, настоява за засилен контрол и за обръщане на внимание на цветовото възприемане на сигналите.
„Трябва да се обърне внимание и на цветовото възприемане на сигналите на светофарните уредби, на пътните знаци, защото чрез придобития далтонизъм, водачите трудно се ориентират.“
— инж. Свилен Костадинов, автоексперт
Експертите подчертават, че щом автомобилите преминават технически преглед всяка година, проверките на зрението на шофьорите трябва да бъдат по-чести. В момента проверката на зрението за любителите водачи се извършва веднъж на 10 години. Препоръките са за съкращаване на този срок наполовина.
„Това е веднъж на 10 години за любителите водачи, може би по-чести проверки на половината от срока, т.е. на 5 години сами те да ходят на очни лекари, специалисти за преглеждане на специфичните нужди на зрението им за управление на автомобил. „
— инж. Свилен Костадинов, автоексперт
В същото време, за водачи на тротинетки и велосипеди не се изискват никакви медицински прегледи, което представлява допълнителен рисков фактор на пътя.
