Верстапен и Хамилтън срещу ФИА: Не искаме задължителни охлаждащи жилетки от 2026 г.
Макс Верстапен остро се противопостави на плановете на ФИА за въвеждане на задължителни охлаждащи жилетки за пилотите от 2026 г. Нидерландският пилот настоява решението за носене на системата да остане индивидуално заради ограничения обем в болидите. Люис Хамилтън подкрепя позицията му на фона на предупрежденията на ФИА за топлинен удар при температури над 31°C.

Макс Верстапен Снимка: Ройтерс
Четирикратният световен шампион Макс Верстапен се противопостави категорично на идеята охлаждането на пилотите при високи температури да стане задължително от 2026 г. Новите правила, които предстоят през следващия сезон, включват изискване към състезателите да носят специални охлаждащи жилетки. Верстапен не е единственият, който изразява несъгласие. Публично критика срещу плановете на Международната автомобилна федерация (ФИА) отправи и Люис Хамилтън.
Предложението на ФИА цели повишаване на безопасността. Регулацията предвижда, че ако от федерацията преценят температурите като високи, състезателите трябва да карат със специални жилетки, оборудвани със система от тръби. Тази система е с обща дължина 50 метра. ФИА издаде предупреждение за опасност от топлинен удар, като мярката е част от контекста за въвеждането на жилетките при температури над 31 градуса по Целзий.
Нидерландският пилот на „Ред Бул“ обаче настоява това решение да остане опционално. Той изтъква, че в болидите на Формула 1 пространството е крайно ограничено и не е предвидено допълнително място за подобни системи. Това прави носенето им неудобно.
„Досега не съм използвал подобно нещо и смятам, че всеки от нас трябва сам да решава. Разбирам, че от ФИА се грижат за безопасността, но могат да помислят за нещо друго. Например за нови правила при напускането на алеята пред боксовете. Не ми харесва да нося такава жилетка, не ми харесват тръбите и специалните ремъци около тялото. При автомобилите от други категории е различно и това не е проблем, но в нашите е много тясно и не е предвидено допълнително пространство за такава система”
— Макс Верстапен, Пилот на „Ред Бул“
Верстапен подчертава, че докато при автомобили от други категории подобна система не представлява проблем, спецификата на болидите във Формула 1 прави приложението ѝ много трудно. Носенето на жилетка, съдържаща 50 метра тръби, и специалните ремъци около тялото създава дискомфорт за пилота. Дискусиите относно задължителното използване на охлаждащите жилетки продължават в падока, като мненията на пилотите са разделени. Това е само една от многото регулации, които се очакват да променят значително състезателния формат през 2026 г.
Позицията на Люис Хамилтън, който също настоява охлаждането да остане опция, подкрепя тезата на Верстапен. И двамата топ пилоти смятат, че въпреки че ФИА се грижи за безопасността, въвеждането на охлаждащи жилетки да бъде задължително от 2026 г. е прекалено.