Възраждане на класиката: Speed Classic Кейптаун събра стотици състезатели след десетилетия пауза
Speed Classic, първото автомобилно състезание в Кейптаун от 60-те години на XX век, успешно се завърна на 26 октомври 2025 г. Стотици състезатели участваха в надпреварата с изкачване по хълм на обществения път „Филип Госана Драйв“. Събитието, подкрепено от Motorsport South Africa, събра автомобили от различни епохи, включително легендарния B19 Шеврон от 1970 г. и „Бентли“ от Льо Ман.
След пауза от повече от половин век, моторните спортове се завърнаха в Кейптаун с възстановяването на легендарната надпревара Speed Classic. Събитието, което беше първото автомобилно състезание в града от 60-те години на XX век насам, успешно приключи на 26 октомври 2025 г. и привлече голям брой зрители и активно участие на състезатели от цяла Южна Африка.
Състезанието с изкачване по хълм се проведе на обществения път „Филип Госана Драйв“, който води към града. Този формат е част от глобалната вълна на възраждане на хълмовите надпревари, които са популярни в Европа и САЩ, но остават рядкост в Африка. Надпреварата изисква високо ниво на умения от пилотите, тъй като те се състезават срещу времето, като имат само един шанс за успех.
Първият състезателен ден беше посветен изцяло на класическите автомобили, чиято година на производство е преди 2001 г. Стотици състезатели се записаха за участие, демонстрирайки популярността на тази ниша в моторните спортове. Трасето е с дължина 1.8 километра и изкачване от 150 метра, което го прави едно от най-предизвикателните в региона.
Класическите коли развиват скорост до 220 км/ч по трасето. Сред емблематичните участници беше автомобилът B19 Шеврон от 1970 г. – модел, произведен в само 35 бройки, който преди е бил собственост на пилота Стърлинг Мос. Днес Франко Скрибанте поддържа духа на 55-годишната легенда жив.
Скрибанте приключи състезанието с време 40 секунди и 36 стотни, което му осигури второ място в неговата категория. Той подчертава уникалния характер на този тип състезания:
„Харесваме състезанията с изкачване, защото са по-различни от стандартните състезания. Имаш само един шанс за победа. Няма място за грешки, независимо колко е голям натискът върху теб.“
— Франко Скрибанте, автомобилен пилот
Най-старото превозно средство, участвало в Speed Classic, беше „Бентли“ от Льо Ман, пилотирано от Хари Тейлър. Този автомобил е оборудван с четирицилиндров двигател с обем от 4500 куб см. Тейлър защити позицията си, че тези машини са създадени, за да се използват:
„Хората казват, че е старо, рядко и ценно, но трябва ли да го караш като такова? Не трябва ли да принадлежи на музей или колекция? Според мен, е направено, за да се кара. Направено е, за да се състезава. Продължавайте да се състезавате!“
— Хари Тейлър, автомобилен пилот
Възстановяването на надпреварата беше осъществено с подкрепата на Motorsport South Africa и град Кейптаун, което подчертава желанието за развитие на моторните спортове в региона. Въпреки че някои местни жители изразиха загриженост относно шума и ограниченията на движението по време на събитието, повечето зрители и участници останаха положително настроени към възраждането на традицията. Събитието беше транслирано онлайн и получи значително внимание в социалните мрежи, тъй като предлага тръпка, която не може да бъде усетена на други места и с други коли.
