Възрастни колекционират класически играчки: Носталгията среща модерните тенденции
Все повече възрастни хора колекционират класически играчки, водени от носталгия и нови тенденции. Герои като Лабубу и Барби продължават да очароват поколения, а индустрията наблюдава възхода на „кидълтс“ – възрастни потребители на играчки.
Все повече възрастни хора купуват и колекционират класически играчки. Тази тенденция се засилва, превръщайки носталгията в значим пазарен фактор. Манията по играчките е циклична. Някои тенденции обаче се оказват устойчиви.
Филмите и телевизионните предавания продължават да вдъхновяват играчкарската индустрия. Пример за това са куклените герои от въображението на Джери Андерсън. 60 години след първия полет на „Тъндърбърд Уан“, те все още очароват различни поколения. Всяка играчка създава емоционална връзка. Тя разказва история за детски чудеса. Колекционерството може да има икономическа стойност. Някои колекции достигат значителни пазарни цени.
Това е невероятна демонстрация на дълголетието на предаванията, на значението им за хората. Най-хубавото е, когато видя непознати, които застават пред витрината и сочат един и същ предмет. Те се свързват емоционално чрез спомена за една играчка.
Това споделя Джейми Андерсън, син на Джери Андерсън. Той е управляващ директор на „Андерсън Ентъртейнмънт“.
Съвременната мода при играчките може да бъде описана като „сладкото грозно“. Малък, зъбат герой на име Лабубу предизвика истинска еуфория. Той е създаден от художника Касин Лунг. Лабубу стартира от книжка с приказки. Бързо се превръща в глобален феномен. През юли 2025 г. откриването на първия магазин „Поп Март“ в Германия привлече стотици колекционери. Колекционерските продукти създават емоционална връзка с потребителите.
За мен е важно, защото искам да си взема най-новата версия на Лабубу, която е сестра или брат на тази играчка.
Това казва Мей, притежателка на играчка Лабубу. Възходът на дизайнерски играчки и ограничени серии увеличава интереса и ценовите нива на пазара. В България също има развит пазар за колекционерски фигурки. Онлайн платформи и аукциони предлагат стари кукли, Kinder фигурки и мащабни модели.
Някои играчки не губят своята привлекателност през поколенията. Примери са пистолети, Nerf оръжия и малки състезателни колички. Кукли като Барби също не правят изключение. Те живеят различен живот във всяко следващо поколение. Много търговци в България предлагат класически и винтидж играчки. Това подсилва тенденцията възрастни да купуват играчки за носталгия и хоби.
Една от най-големите тенденции е възходът на „кидълтс“. Това са потребители над 12-годишна възраст. Те купуват играчки, за да си играят с тях. Потребителската възраст достига дори 100 години. Това е голяма пазарна възможност за производителите.
Една от най-големите тенденции, които индустрията за играчки наблюдава тази година, е възходът на „кидълтс“. Това са всички потребители над 12-годишна възраст, които купуват играчки, за да си играят с тях. Нашите потребители вече достигат 100-годишна възраст.
Това заявява Скарлет Фентън, PR мениджър в „Мател“. От страната на търговците, това се представя като стратегическа цел за нови продукти.
Друга глобална мания от 80-те години, която предстои да се рестартира, е кубчето на Рубик. От него са продадени половин милиард бройки. Създателите на „Тетрис“ ще интегрират куба в своята легендарна игра. Новата игра се очаква през пролетта на 2026 г. Тя е предназначена за деца над 8 години. Колекционерите виждат класическите играчки като инвестиция и културен артефакт.
Много от играчките под коледните дръвчета тази година ще предизвикат носталгия и радост. Те ще създадат копнеж у всички възрасти. Най-вече ще донесат радост от акта на подаряване.
