ВАС отмени текст от Наредба № 6 за прилежащите площи заради липса на обществено обсъждане и процедурни нарушения
Върховният административен съд (ВАС) отмени текст от Наредба № 6 от 2009 г. за прилежащата площ към сгради в етажна собственост. Основният мотив е, че не е спазена процедурата по Закона за нормативните актове, изискваща публикуване на проекта и обществено обсъждане за минимум 14 дни. Съдът установи също, че Министерството на регионалното развитие и благоустройството не разполага с пълната преписка по издаването на нормативния акт.
Сградата на Върховния административен съд (ВАС) СНИМКА: Архив
Върховният административен съд (ВАС) отмени важен текст от Наредба № 6 от 18 септември 2009 г. за определяне на прилежащата площ към сгради в режим на етажна собственост. Съдът е установил, че при издаването на наредбата, приета от министъра на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), не е спазена процедурата, разписана в Закона за нормативните актове (ЗНА).
Отменената разпоредба касае предоставянето, поддържането и използването на определената прилежаща площ от съответната етажна собственост. Текстът посочваше, че тези действия трябва да се извършват при условия и по ред, определени с наредба на общинския съвет. Наредба № 6 е издадена на основание Закона за управление на етажната собственост (ЗУЕС). Съгласно ЗУЕС, прилежащата площ се определя от кмета на общината – по негова инициатива или по искане на заинтересовани лица.
Върховните магистрати приемат, че не е изпълнено изискването на ЗНА за осигуряване на прозрачност и съгласуваност. Съставителят на проекта има изричното задължение да публикува проекта на интернет страницата на институцията заедно с мотивите. Освен това, заинтересованите лица трябва да разполагат с най-малко 14 дни за предоставяне на предложения и становища по проекта.
Законът придава изключително значение на мотивирането и предварителното разгласяване на нормативния акт. Това гарантира принципите на обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност при приемането на такива документи. Съдебната практика подчертава, че неспазването на процедурата нарушава тези принципи на прозрачност.
Съдебният състав констатира и други нарушения. Установено е, че МРРБ не разполага с пълната преписка по изготвянето на наредбата. Като издател на акта, министерството има задължението да образува досие на проекта, отразяващо хода на изготвянето му. Срокът за съхранение на това досие е двадесет години, съгласно Закона за националния архивен фонд.
Съдът приема също, че обжалваната разпоредба не съответства на Конституцията и на други нормативни актове от по-висока степен. Според експерти, Наредба № 6 трябва да уреди единствено реда, по който кметът на общината определя прилежащата площ. Условията и контролът по поддържането и използването на площта следва да бъдат определени с наредба на общинския съвет.
Важно е да се отбележи, че прилежащата площ към сгради в режим на етажна собственост представлява част от поземлен имот с комплексно застрояване. Определянето ѝ не дава право на етажната собственост да извършва разпоредителни действия, тъй като площта остава общинска или държавна собственост, предоставена само за поддържане и ползване.
Според юристи, размерът на прилежащата площ не може да се определя произволно, а трябва да се основава на нормативи и установени критерии. Някои експерти изразяват мнение, че процесът по определяне на площта от кмета трябва да бъде по ясен и нормативно регламентиран ред, за да се избегнат конфликти. Наредбата има за задача да уреди единствено реда за определяне на прилежащата площ от кмета.
Решението на ВАС по административното дело подлежи на обжалване пред петчленен състав на съда в 14-дневен срок.
