Варна кипи: Протести срещу Зелената зона, ВАС решава дали новият режим е законен
Жители на Варна продължават с масовите протести срещу въвеждането на Зелената зона за платено паркиране, насрочено за 20 ноември, твърдейки, че 10 200-те места са крайно недостатъчни за нуждите на града. Напрежението ескалира на фона на образуваните 13 съдебни дела срещу заповедта, като Върховният административен съд трябва да реши дали режимът е законен преди неговия старт.
Десетки жители на Варна излязоха на протест в квартал „Чайка“ през изминалата седмица срещу въвеждането на новата Зелена зона за платено паркиране. Напрежението в морската столица ескалира дни преди официалния старт на режима, насрочен за 20 ноември. Основният аргумент на протестиращите е, че разчертаните паркоместа са крайно недостатъчни и не решават проблема с паркирането, а създават финансов натиск върху гражданите.
Според данните, цитирани от недоволните варненци, в цялата Зелена зона са предвидени общо 10 200 паркоместа. Тези места са крайно недостатъчни, тъй като реалните нужди на града възлизат на поне 45 000 места. Гражданите твърдят, че новата регулация затруднява собствениците на имоти да паркират близо до домовете си, като не предлага адекватни алтернативи, като например изграждане на обществени многоетажни или подземни паркинги.
„Затрудняват се гражданите, живеещи в районите, да паркират автомобилите си близо до дома си, а се налага да търсят други алтернативи, каквито наоколо няма. Няма изградени обществени паркинги за повече автомобили, няма и други технически решения“, заяви Велин Сербезов.
— Велин Сербезов, жител на Варна
Протестите съвпадат с активни съдебни дела срещу заповедта за въвеждане на Зелената зона. Към момента Административният съд във Варна е образувал 13 дела по жалби на граждани и организации. Шест от тези дела са нови, а три са изпратени към Върховния административен съд (ВАС), който трябва да се произнесе дали режимът е законен. Решението на ВАС се очаква преди официалното влизане в сила на Зелената зона.
Общината, която взе решение за въвеждане на зоната още през 2022 г., твърди, че новата система е необходима за подобряване на организацията на трафика и за изплащане на взет кредит от 12 милиона лева. Зелената зона обхваща 7 подзони, концентрирани около централната част на града.
Таксата за кратковременно паркиране е 1 лев на час, а максималният престой е до 5 часа без прекъсване. Режимът ще действа в делнични дни от 9:00 до 19:00 часа. За живущите в обхвата на зоната е предвиден преференциален абонамент. Той е 5 лева на месец или 55 лева годишно за първи автомобил, и 110 лева за втора кола. Въпреки плащането обаче, абонаментът не гарантира паркомясто, което е основен повод за възмущение.
„Изразяваме своето несъгласие, защото паркоместата са крайно недостатъчни в сравнение с броя на жилищата. 10 200 паркоместа са общо за цялата зелена зона. Не са достатъчни“, добави Стоянка Белева.
— Стоянка Белева, жител на Варна
Гражданските активисти категорично определят новия режим като „скрит данък или такса“, която общината няма право да въвежда със заповед на кмета. Те настояват Зелената зона да бъде отменена, тъй като не отговаря на Закона за движение по пътищата.
„Предлага ни се “услуга” по еди колко си лева на месец, срещу което ние не получаваме нищо. Ние плащаме такса, а за нея няма услуга“, учудва се Марциян Янакиев.
— Марциян Янакиев, жител на Варна
Варненци предупредиха, че протестите ще продължат и след 20 ноември, независимо от решението на съда и официалния старт на платената зона. Като допълнителен контекст, от 1 януари 2026 г. паркирането в синята и зелената зона се очаква да стане в евро, като цената ще бъде 0,51 евро на час.
