Въпреки табутата: Жените мотористи в Техеран се превръщат в символ на социална трансформация
Въпреки десетилетия консервативни ограничения, все повече жени в Техеран карат мотоциклети, като пренебрегват подзаконовите забрани, които дълго време са им отказвали правото да получават книжки. Това явление се възприема като част от по-широка социална трансформация, като се засилват спекулациите, че администрацията на реформисткия президент Пезешкиан може да легализира правата им.
За 38-годишната Мерат Бехнам, трафикът не е бил най-голямата грижа, когато за пръв път е подкарала своя жълт мотоциклет по задръстените улици на Техеран към кафенето, което управлява. Тя се е подготвила за неодобрителни погледи, вербални нападки и дори за спиране от полицията. Причината: дългогодишното порицание на жените мотористи от твърдолинейните и консервативните духовници в Иран. За нейна изненада обаче, участниците в движението са проявили изключителна толерантност, което е част от по-широка социална трансформация в иранското общество.
През последните 72 часа, този феномен засилва дискусиите в иранските медии и социални мрежи, възприеман като мощен символ на промяна и предизвикателство към установените норми. Въпреки че жените в Иран заемат работни места, политически постове и имат шофьорски книжки за автомобили, от Ислямската революция през 1979 г. насам страната налага строго консервативно, шиитско ислямско разбиране за поведението на жените. Тази доктрина включва задължителния закон за носенето на хиджаб, който предизвика масови демонстрации през 2022 г. след смъртта на Махса Амини.
Според вярванията на някои консервативни духовници, жената, която кара мотоциклет, се смята за „табаррудж“, или прекалено показваща красотата си – действие, забранено от исляма. На практика обаче, много жени пренебрегват тези ограничения. Законът не забранява изрично издаването на книжки за мотоциклети на жени, но съществуват подзаконови разпоредби и практики, които ограничават това право. Положителното отношение на пътната полиция и толерантността на останалите водачи са нови явления, които допринасят за промяна в обществените нагласи.
След като жените започнаха все по-често да се отказват от хиджаба, много от тях поеха риска да се появят и на две колела. Въпреки че все още представляват малък процент от трафика, присъствието им става все по-осезаемо.
„За мен това беше голямо събитие. Не знаех как да го направя. В началото бях доста стресирана, но постепенно начинът, по който хората се отнасяха към мен, и техните реакции ме окуражиха много.“
— Мерат Бехнам, Моторист в Техеран
За Бехнам мотивацията е била предимно практическа, а не политическа:
„Тук няма никакъв политически манифест или социална програма. Просто работното ми място е в центъра и трябваше да пътувам всеки ден от западния квартал Сатархан, а трафикът там – и проблемът с паркирането, плюс ограниченията в зоната за движение – ме побъркваха.“
— Мерат Бехнам, Мотивирайки избора си
Нараства натискът и на политическо ниво. Има спекулации, че администрацията на реформисткия президент Масуд Пезешкиан може да прокара промени в законодателството, за да позволи на жените официално да получават шофьорски книжки за мотоциклети. Медиите, подкрепящи реформистите, които се стремят към промяна на теократичния режим отвътре, също призовават за действия и премахване на ограниченията:
„Законът не казва изрично, че на жените не трябва да се издават шофьорски книжки за мотоциклети. Няма законова забрана, а само някои подзаконови разпоредби, които властите спазват. Мисля, че това е напълно погрешно и е време нещата да се променят в крак с времето.“
— Гласове за промяна
Реформистките кръгове виждат в легализирането на мотоциклетите част от по-широката борба за равноправие и социална либерализация. Както се посочва в статия, публикувана през септември във вестник „Шарг“:
„Време е да преодолеем невидимите стени на културните предразсъдъци и бюрократичните правила“
— Вестник „Шарг“
Нарастващото присъствие на жени мотоциклетисти в Техеран символизира промяната в обществените нагласи и отправя пряко предизвикателство към традиционните тълкувания на ислямските норми, които дълго време са ограничавали поведението на жените в публичното пространство.
