Въпреки ръста: Защо България се бори с общия спад на регистрациите на нови автомобили в ЕС през 2025 г.?
България заема четвърто място в ЕС по ръст на новорегистрирани автомобили през август 2024 г., отчитайки увеличение от 25,9%. Данни за 2025 г. показват 28,4% ръст за първите седем месеца, но и лек спад от 2,5% в началото на годината, отразявайки общата тенденция в ЕС.

Броят на регистрираните нови автомобили в страните от Европейския съюз продължава да расте СНИМКА АРФИВ
Последните данни от Европейската асоциация на автомобилостроителите (ACEA) разкриват динамична картина на пазара на нови автомобили в Европейския съюз. Докато през август регистрациите отбелязаха ръст за втори пореден месец, България продължава да се откроява със силни резултати, но предстоят нови предизвикателства.
През август регистрациите на нови автомобили в ЕС нараснаха с 5,3 процента, след като през юли отчетоха ръст от 7,4 на сто на годишна база. Тази положителна тенденция показва възстановяване след спада през юни.
Сред членките на ЕС, България се класира на четвърто място по годишен растеж на регистрациите на нови автомобили през август, с впечатляващите 25,9 на сто увеличение. Това е четвърти пореден месец на двуцифрен ръст, надминавайки дори юлския показател от 20,5 на сто. През август 2024 г. в страната са регистрирани 3684 нови автомобила.
Единствено Литва (52,4%), Румъния (51,7%) и Латвия (39,2%) са отчели по-значителен ръст на новорегистрираните автомобили през август. От януари до август 2024 г. България също показва солиден годишен ръст от 8,5 на сто, наред с Латвия (34,1%), Литва (40,8%), Испания (14,6%) и Австрия (10,7%).
Разпределението на видовете задвижване в България през август 2024 г. показва, че бензиновите модели продължават да доминират с дял от 81,6 на сто. Следват дизеловите агрегати (7,8%), изцяло електрическите автомобили (5%), хибридните системи (4%) и плъгин хибридите (1,6%).
В целия ЕС, от регистрираните 677 786 нови автомобила през август, хибридните задвижвания имат най-голям дял (33,9%), следвани от бензиновите модели (26,3%), изцяло електрическите (17,8%), плъгин хибридните (10,4%) и дизеловите (8,8%).
Ключовите данни за 2025 г. обаче показват променяща се картина. През първите 7 месеца на 2025 г. България отчита ръст на купени нови автомобили от 28,4% спрямо същия период на 2024 г., запазвайки водеща позиция в ЕС по темп на ръст. През юли 2025 г., България заема четвърто място по ръст на пазара на нови автомобили сред държавите членки, след Малта, Словения и Полша.
Въпреки тези силни месечни и кумулативни резултати, последните анализи от ACEA засягат лек спад от 2.5% в новорегистрираните автомобили в България през първите два месеца на 2025 г. Тази тенденция кореспондира с общия спад от 3% в ЕС за същия период, като големите пазари като Германия, Италия и Франция също отчитат понижение.
Това пресичане на данни – силен растеж в определени периоди и лек спад в началото на годината – подчертава необходимостта от внимателен анализ на пазара. Докато България демонстрира впечатляваща устойчивост и потенциал за растеж, особено спрямо средните стойности за ЕС, общата икономическа ситуация и глобалните предизвикателства оказват влияние и върху местния пазар. Предстои да видим дали България ще успее да запази водещия си темп на растеж през цялата 2025 година, въпреки по-широкия спад в Съюза.