Въпреки онлайн бума: Наемите на търговски площи по света растат, „Витошка“ поскъпва

Наемите на търговски площи по света растат, въпреки бума на онлайн търговията. „Витошка“ се изкачва в класациите, а азиатски улици набират популярност. В България се отчита ръст на онлайн пазара, но физическите магазини остават ключови.

Въпреки онлайн бума: Наемите на търговски площи по света растат, "Витошка" поскъпва

"Витошка" се качи с едно място напред в класация на най-скъпите улици, там за кв. метър искат 60,5 евро

Време за четене: 3 мин. 1 декември 2025

Онлайн търговията продължава да бележи рекорден ръст. Очаква се скоро тя да достигне 7,4 трилиона щатски долара годишно. Прогнозите сочат, че 24% от световните продажби на дребно ще преминават през дигитални канали. Въпреки това, физическата търговия не само оцелява, но и процъфтява.

Според доклад на консултантската компания Cushman&Wakefield, наемите на търговски площи в световен мащаб са се повишили с 4,2% до третото тримесечие на 2025 г. Този ръст е по-висок от глобалната инфлация, макар и малко по-бавен спрямо предходната година. Изследването акцентира върху главните търговски улици, привличащи луксозни брандове.

Лондонската Ню Бонд Стрийт е най-скъпата улица в Европа и света. Средният годишен наем там надхвърля 20 000 евро за квадратен метър. Увеличението е с впечатляващите 22% за една година. В европейския топ 3 влизат още миланската „Виа Монтенаполеоне“ (1666 евро/кв.м месечно) и римската „Виа Кондоти“ (1333 евро/кв.м месечно). Тези улици са средища на модни бутици и скъпи ресторанти.

Столичният булевард „Витоша“ се изкачва до 50-та позиция в европейската класация. Средният месечен наем достига 60,5 евро на квадратен метър, което е 726 евро годишно. За последната година увеличението е 6%, надхвърляйки средния световен ръст. В световната класация „Витоша“ заема 41-во място, също с едно място напред.

Наемите в моловете и ритейл парковете също се увеличават. До средата на миналата година те бяха 40-42 евро/кв.м, а сега достигат 46,5 евро/кв.м. Свободните търговски площи в софийските молове са едва 9 хиляди квадратни метра, което представлява 2,2% от общите площи. Разликата в наемите между моловете и „Витошка“ не е голяма, тъй като булевардът все повече се превръща в зона за хранене и разходки, а не за висша мода.

В световен мащаб се наблюдава нарастващо присъствие на азиатски търговски улици. Главната търговска улица на Хонконг дори изпреварва парижките „Шанз-Елизе“ по наеми. В топ 20 вече попадат улици от Ханой, Сингапур и Сеул, което показва променящата се динамика на глобалния пазар.

Ръстът на наемите на търговски площи в България е всеобщ. Налице е и засилен интерес към инвестиции в сектора. До третото тримесечие на тази година са въведени в експлоатация близо 34 000 кв. м нови площи, което е 24% повече спрямо предходната година. В страната функционират 26 мола, концентриращи 55% от търговските площи, и 63 ритейл парка, които заемат останалите 45% и вероятно скоро ще се изравнят по площ с моловете.

През последните 24 часа българският онлайн пазар продължава да бележи стабилен ръст. Според данни от Българската е-комерс асоциация, B2C продажбите през 2024 г. са надхвърлили 2.34 млрд. евро с 20% годишен ръст, а прогнозите за 2025 г. сочат още по-високи темпове. Международни анализи показват, че мобилните плащания в България вече съставляват 67% от всички онлайн транзакции, а биометричните решения набират популярност с 18% дял. Въпреки тези постижения, България остава на последно място в ЕС по дял на онлайн пазаруване, като само 57% от интернет потребителите пазаруват онлайн, според Евростат.

Експерти от дигиталната индустрия смятат, че разликата между онлайн и офлайн активността продължава да се размива. Все повече хора пазаруват от интернет, но физическите магазини остават важни за личното обслужване и емоционалното преживяване. Представители на малки и средни бизнеси отбелязват, че въпреки ръста на онлайн търговията, физическите магазини продължават да бъдат предпочитани за определени категории стоки като храна, мода и услуги, подчертавайки значението на хибридния модел в търговията.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *