Въпреки онлайн бума: Наемите на търговски площи по света растат, „Витошка“ поскъпва
Наемите на търговски площи по света растат, въпреки бума на онлайн търговията. „Витошка“ се изкачва в класациите, а азиатски улици набират популярност. В България се отчита ръст на онлайн пазара, но физическите магазини остават ключови.
"Витошка" се качи с едно място напред в класация на най-скъпите улици, там за кв. метър искат 60,5 евро
Онлайн търговията продължава да бележи рекорден ръст. Очаква се скоро тя да достигне 7,4 трилиона щатски долара годишно. Прогнозите сочат, че 24% от световните продажби на дребно ще преминават през дигитални канали. Въпреки това, физическата търговия не само оцелява, но и процъфтява.
Според доклад на консултантската компания Cushman&Wakefield, наемите на търговски площи в световен мащаб са се повишили с 4,2% до третото тримесечие на 2025 г. Този ръст е по-висок от глобалната инфлация, макар и малко по-бавен спрямо предходната година. Изследването акцентира върху главните търговски улици, привличащи луксозни брандове.
Лондонската Ню Бонд Стрийт е най-скъпата улица в Европа и света. Средният годишен наем там надхвърля 20 000 евро за квадратен метър. Увеличението е с впечатляващите 22% за една година. В европейския топ 3 влизат още миланската „Виа Монтенаполеоне“ (1666 евро/кв.м месечно) и римската „Виа Кондоти“ (1333 евро/кв.м месечно). Тези улици са средища на модни бутици и скъпи ресторанти.
Столичният булевард „Витоша“ се изкачва до 50-та позиция в европейската класация. Средният месечен наем достига 60,5 евро на квадратен метър, което е 726 евро годишно. За последната година увеличението е 6%, надхвърляйки средния световен ръст. В световната класация „Витоша“ заема 41-во място, също с едно място напред.
Наемите в моловете и ритейл парковете също се увеличават. До средата на миналата година те бяха 40-42 евро/кв.м, а сега достигат 46,5 евро/кв.м. Свободните търговски площи в софийските молове са едва 9 хиляди квадратни метра, което представлява 2,2% от общите площи. Разликата в наемите между моловете и „Витошка“ не е голяма, тъй като булевардът все повече се превръща в зона за хранене и разходки, а не за висша мода.
В световен мащаб се наблюдава нарастващо присъствие на азиатски търговски улици. Главната търговска улица на Хонконг дори изпреварва парижките „Шанз-Елизе“ по наеми. В топ 20 вече попадат улици от Ханой, Сингапур и Сеул, което показва променящата се динамика на глобалния пазар.
Ръстът на наемите на търговски площи в България е всеобщ. Налице е и засилен интерес към инвестиции в сектора. До третото тримесечие на тази година са въведени в експлоатация близо 34 000 кв. м нови площи, което е 24% повече спрямо предходната година. В страната функционират 26 мола, концентриращи 55% от търговските площи, и 63 ритейл парка, които заемат останалите 45% и вероятно скоро ще се изравнят по площ с моловете.
През последните 24 часа българският онлайн пазар продължава да бележи стабилен ръст. Според данни от Българската е-комерс асоциация, B2C продажбите през 2024 г. са надхвърлили 2.34 млрд. евро с 20% годишен ръст, а прогнозите за 2025 г. сочат още по-високи темпове. Международни анализи показват, че мобилните плащания в България вече съставляват 67% от всички онлайн транзакции, а биометричните решения набират популярност с 18% дял. Въпреки тези постижения, България остава на последно място в ЕС по дял на онлайн пазаруване, като само 57% от интернет потребителите пазаруват онлайн, според Евростат.
Експерти от дигиталната индустрия смятат, че разликата между онлайн и офлайн активността продължава да се размива. Все повече хора пазаруват от интернет, но физическите магазини остават важни за личното обслужване и емоционалното преживяване. Представители на малки и средни бизнеси отбелязват, че въпреки ръста на онлайн търговията, физическите магазини продължават да бъдат предпочитани за определени категории стоки като храна, мода и услуги, подчертавайки значението на хибридния модел в търговията.
