Вълканов: Изискването за одобрен от НАП софтуер е технически невъзможно в кратки срокове и носи милионни рискове
Изпълнителният директор на Сдружението за модерна търговия Николай Вълканов критикува новите изисквания за одобрен от НАП софтуер за продажби (СУПТО). Той подчертава, че сроковете са технически невъзможни за изпълнение, а мерките натоварват ненужно бизнеса с милионни разходи. Вълканов също изрази опасения относно намесата в пазарните отношения и липсата на яснота в регулациите.
Задължението за използване на единствено одобрен от НАП софтуер за продажби (СУПТО) представлява сериозен проблем за сектора „Търговия на дребно“. Това заяви Николай Вълканов, изпълнителен директор на Сдружението за модерна търговия.
По думите му, въвеждането на СУПТО е един от двата аспекта в сектора, които остават извън публичното говорене, въпреки голямата им тежест. Вълканов подчерта, че този процес е технически неосъществим в кратки срокове. Изследванията показват, че крайният срок за търговците на дребно да преминат към одобрен от НАП софтуер е 1 март 2026 година.
„Този процес технически е абсолютно невъзможно да се случи в рамките на два месеца“
— Николай Вълканов, Изпълнителен директор на Сдружението за модерна търговия
Според Вълканов, целта на НАП е предотвратяване на манипулации. Приходната агенция смята, че по-малките търговци могат да манипулират устройствата си. Така те няма да подават данни навреме или в пълнота. Въпреки че целта е „чудесна“, изпълнението изисква техническа грамотност и достатъчно време. Партньорите по веригата също потвърждават невъзможността за бързо въвеждане.
Големите търговски вериги вече разполагат с интегрирани ИТ системи. Те са съвместими с международните стандарти. Въпреки това, ново сертифициране или пренастройване може да доведе до милионни разходи и значителни оперативни рискове.
„Целта е чудесна. То и в момента всички касови апарати са свързани с НАП. Тук въобще не става въпрос за криене на обороти. НАП твърди, че голяма част от по-малките търговци в определени моменти ще манипулират тези устройства така, че да не подават навреме или в пълнота данни към приходна агенция. В това няма нищо лошо, но то трябва да се направи технически грамотно. Да се предвиди съответното време, защото всички партньори по веригата също така казват, че това е невъзможно да се случи в рамките на два месеца“
— Николай Вълканов, Изпълнителен директор на Сдружението за модерна търговия
Критика към регулациите и липсата на яснота
Вълканов посочи още един съществен проблем. НАП може да дефинира характеристиките на даден софтуер. Агенцията обаче няма право да посочва конкретни доставчици. Текстът в наредбата е недобре прецизиран. Това създава сериозни притеснения в бизнеса, както и опасност от ограничаване на конкуренцията.
Финансовото министерство очаква значителен приход. Прогнозата е за 320 милиона евро допълнителни приходи от въвеждането на одобрения софтуер. В същото време обаче, не се представят ясни данни за текущите нередности, свързани с използвания до момента софтуер.
Изпълнителният директор коментира и списъка със стоки с висок фискален риск. Според него, разходите, които бизнесът прави, не водят до реални ефекти. Налице е свръхизискване към транспортните фирми. От тях се иска да осигурят свързаност за всеки камион. Тази свързаност трябва да позволява проследяване в реално време чрез приложение на НАП.
„Конкретният проблем в случая е че ние не виждаме на фона на разходи, които бяха направени, какви са реалните ефекти. Предвижда се едно свръхизискване – транспортната фирма да осигури свързаност на всеки един от камионите, която да позволява проследяване в реално време с едно приложение на НАП. Проблемът е, че отново се натоварва бизнеса с разходи, което е напълно ненужно“
— Николай Вълканов, Изпълнителен директор на Сдружението за модерна търговия
Вълканов обобщи, че държавата търси решения с неправилни мерки. Тези мерки ненужно товарят бизнеса. Има опасения, че подобни действия могат да доведат до груба намеса в пазарните отношения и да ограничат свободната конкуренция. НАП може да посочва характеристиките на софтуер, но не и на доставчиците. Новите изисквания, включително в контекста на предстоящото въвеждане на еврото, поставят бизнеса пред множество технически и регулаторни предизвикателства.
