Вълчев успокои шестокласниците: Тестът по математика е проба, оценката не е задължителна
Министърът на образованието Красимир Вълчев увери, че националният тест по математика за 6. клас на 3 октомври е с диагностична цел и за проба на електронната система. Оценките няма да се вписват без съгласие, а спорните промени за часовете по чужд език в езиковите гимназии се отменят.

Снимка: БТА
Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев призова родители и ученици да запазят спокойствие преди националния тест по математика за шести клас, който ще се проведе утре, 3 октомври. Той подчерта, че изпитването е преди всичко техническа проба за системата за електронни изпити и има диагностичен характер, а не за цел да създава напрежение.
Тестът, който ще продължи 40 минути, цели да провери нивото на знанията, натрупани в пети клас. Той включва 11 задачи с избираем отговор и 2 с практическа насоченост и кратък свободен отговор. Оценката от него няма да бъде вписвана в дневника, ако ученикът не желае това. Това е еднократно изпитване за учебната година и няма да има други подобни тестове.
Според министъра, това е нормално входно ниво, като единствената разлика е, че се провежда в електронна среда в национален мащаб. Всеки ученик ще получи уникален QR код за достъп до системата, потвърден от учител-наблюдател. Провеждането на теста в две сесии цели да се избегне претоварване, особено в училищата на двусменен режим.
„В бъдеще можем да очакваме, че всички изпити ще се провеждат в електронна среда. Виждаме, че имаме голям проблем с резултатите по математика 5-7 клас, по този начин това ще ни позволи да анализираме програмите за 5 клас, пропуските, трудностите, затрудненията.“
— Красимир Вълчев, министър на образованието и науката
Министър Вълчев коментира и други актуални теми в образованието. Той потвърди, че забавянето в приемането на промените в Закона за училищното образование ще отложи и въвеждането на пълна забрана за използване на мобилни телефони в час. Въпреки това той остава категоричен, че подобна мярка би имала положителен ефект върху концентрацията на учениците, като се позова на изследвания.
„Колкото по-далеч е телефона, толкова по-концентрирани са учениците… Дори, когато не го ползваш, но е близко до теб, телефонът води до деконцентрация, изкушение да се ползва.“
— добави той
Голям обществен дебат предизвикаха и предложенията за нови учебни планове. Министърът обаче даде заден ход по отношение на най-спорната точка – намаляването на часовете по чужд език. Той увери, че 18-те часа седмично по чужд език в езиковите гимназии ще бъдат запазени.
„Тази, аз ѝ казвам, краткосрочна промяна, тя ще бъде по-малка, отколкото е това, което публикувахме. Ние няма как да провокираме дискусия по някоя тема, ако не публикуваме нищо. Да, знам, че стресна. Чуждият език ще остане, не само, че ще остане, но ще остане с най-много часове.“
— поясни министър Вълчев
Той съобщи, че през следващите три месеца предстоят широки обсъждания с учители по различни предмети за новите учебни програми. Министерството вече е подготвило основните документи за дискусията. Изявленията си министърът направи по време на събитие в подкрепа на кампанията „УЧАСТВАЙ! Олимпиадата е за всички“, която насърчава по-масово участие в олимпиадите по природни науки.