Вълчев: Две ключови предложения за математиката влизат в промените на ЗПУО, целта е ‘да не изтървем нито едно дете’
Образователният министър Красимир Вълчев обяви две ключови предложения за промени в ЗПУО, касаещи математическото образование. Мерките включват допускане на паралелки с разширено изучаване на математика и в други училища, както и специализиране на математическите гимназии. Министърът подчерта, че целта е да се разшири приемът, като се запази този след седми клас и се осигурят 60% допълнителен капацитет, паралелно с инвестиции в материалната база.
                Красимир Вълчев СНИМКА: ГЕОРГИ КЮРПАНОВ
Образователният министър Красимир Вълчев обяви, че две предложения за математиката са включени в промените на Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО). Изявлението беше направено по време на посещението му в с. Търнава, област Враца, където откри нов физкултурен салон.
Основната цел на промените е да се разшири достъпът и да се осигури по-ранно откриване на таланти в областта на точните науки. Едното ключово предложение е да се разреши формиране на паралелки с разширено изучаване на математика и в други училища, освен традиционните математически гимназии (МГ). Министърът уточни, че това не означава задължително преминаване към математически профил впоследствие.
Второто предложение предвижда математическите гимназии да придобият специализиран статут. Тези мерки са част от по-голяма стратегия за подобряване на математическото образование в България. Народното събрание разгледа допълнителни предложения по тези промени на 2 ноември 2025 г., като депутати от различни парламентарни групи внесоха нови поправки по въпроса.
„Плюсовете са, че няма да изтървем нито едно дете за целите на математиката. Ние, народните представители преди 10 години, когато се приемаше законът, водихме дълго разговора дали да се допуска това ранно профилиране или да не се допуска, което по принцип е нежелателно. Но, когато говорим за математика, при която имаме толкова голям проблем, по-добре е да се допусне и то за повече деца, за да не ги изтървем“
— Красимир Вълчев, Образователен министър
Разширяване на приема и материалната база
Министър Вълчев потвърди, че приемът след седми клас ще се запази. За да се отговори на нуждите на учениците, които развиват своите таланти по-късно, ще бъде осигурен допълнителен капацитет за прием.
„Ще има поне 60 процента допълнителен прием за деца, които по-късно са проявили талант, също да могат да кандидатстват. И за да се случат и двете неща – след пети и след седми клас да имаме повече ученици, ние трябва да разширяваме приема в математическите гимназии“
— министърът
Това разширяване е свързано и с недостига на материална база. Поради тази причина, приоритетно ще се инвестира в някои математически гимназии. Министерството вече има одобрени средства от предходни години за гимназиите във Варна и Пловдив. Предстои финансиране за Софийската математическа гимназия, като в момента продължава и разширяването на Националната природо-математическа гимназия (НПМГ).
Промените са необходими, тъй като в последните години броят на учениците, кандидатстващи за МГ, намалява поради демографски фактори. Според министъра, продължаващите негативни демографски процеси представляват по-големият проблем, който затруднява приема в училищата. Партията „Демократична България“ подкрепи разширяването на паралелките, но предупреди, че трябва да се осигури равен достъп и да се избегне социално изключване на ученици от малки населени места.
Политика за учителските заплати
Министър Вълчев засегна и темата за учителските заплати, като уточни, че конкретните срокове и размер на увеличението предстои да бъдат уточнени в разговори със синдикатите. Представители на БСП коментираха, че промените в образованието трябва да бъдат придружени с увеличение на учителските заплати и подобряване на материалната база, за да бъдат ефективни.
Образователното министерство продължава да следва политиката учителските заплати да достигат 125 процента от средното за страната. Вълчев призна, че в момента има „малко изоставане“ от тази цел и очаква яснота по въпроса до няколко седмици.
Посещението на министъра в с. Търнава беше по повод откриването на новия физкултурен салон в Основно училище „Христо Ботев“. Салонът е изграден със средства на МОН, възлизащи на близо 1,5 млн. лв.
