Умни кучета: Нови данни показват, че те класифицират предмети по функция

Ново научно изследване разкрива, че кучетата могат да класифицират предмети според тяхната функция, а не само по външен вид. Изследването, водено от Клаудия Фугаца, използва онлайн експерименти, за да покаже как кучетата групират играчки по употреба, което е напреднало когнитивно умение, сравнявано с развитието на човешките деца.

Умни кучета: Нови данни показват, че те класифицират предмети по функция
Време за четене: 2 мин. 28 септември 2025

Кучетата могат да разбират света по-дълбоко, отколкото предполагаме. Те не само учат команди, но и групират предмети според тяхната употреба. Това показват последните изследвания, които потвърждават, че четириногите приятели могат да разширяват значението на думите. Те свързват етикети с предмети с еднаква функция, дори когато изглеждат напълно различно.

Изследователката Клаудия Фугаца от университета „Еотвеш Лоранд“ от години изучава кучешкия ум. Тя е особено заинтригувана от начина, по който кучетата разбират езика. Чрез онлайн експерименти, тя работи с кучета и техните собственици от цял свят. Целта е да се разбере дали кучетата могат да мислят абстрактно за предметите.

„В това проучване искахме да проверим дали някои кучета, изучаващи думи, могат да разширяват словесните етикети – тоест от имената на предметите – до неща, които имат една и съща функция, дори ако не изглеждат сходни, дори ако физическият им вид не е подобен. А това е нещо, които човешките деца научават сравнително късно в развитието си.“

— Клаудия Фугаца, Изследователка

За експериментите Фугаца подбира само кучета, които показват висока способност да учат нови думи. Седем специално подбрани животни участват в проучването. Те се тестват дистанционно, което позволява на учени от различни точки на света да наблюдават процеса. Основната задача е да се провери дали кучето ще донесе правилния вид играчка.

Експериментът протича така: играчките са в една стая, а собственикът с кучето – в друга. Собственикът дава команда, например: „Иди донеси плюшеното мече.“ Кучето знае къде са играчките и тича до тях. То трябва да избере правилната играчка, без собственикът да му дава визуални знаци. Камери наблюдават всяко движение.

По време на тестовете кучетата срещат групи от играчки за „дърпане“ и „донасяне“. Всички те са групирани по функция. След това идва обратът – собствениците въвеждат напълно нови играчки. Те не са познати на кучетата, но собствениците играят с тях по същия начин. Така се симулира тяхната функция.

Резултатите са впечатляващи. Когато кучетата трябва да изберат играчка за дърпане или донасяне, те правят правилния избор много по-често от случайността. Това ясно показва, че те групират предметите според функцията им, а не само според външния вид. Тези открития са публикувани този месец в престижното списание „Current Biology“.

Способността да се обобщават етикети към предмети с различна визия, но сходна функция, е напреднало когнитивно умение. При хората това се нарича „разширяване на етикета“ и е ключов етап в ранното езиково развитие. За животните това умение е рядкост и говори за сложни мисловни процеси. Учените отбелязват, че тази способност е най-изявена при кучета, които са обучавани интензивно и имат силна връзка със собствениците си.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *