Турция повишава таксите за Босфора и Дарданелите, България протестира
Турция отново повишава таксите за преминаване през Босфора и Дарданелите с 10% от 1 януари. Българската морска камара смята това за нарушение на Конвенцията от Монтрьо, тъй като оскъпява българския износ и ремонтните дейности.
Турция отново увеличава таксите за преминаване на търговски кораби през Босфора и Дарданелите. От 1 януари предстои ново 10% повишение, което е четвърто поредно от началото на пандемията. Това е пето поскъпване на услугата от 2020 г. насам.
Предишното увеличение беше с 15% от 1 юли 2025 г. От Българската морска камара определят действията като нарушение на Конвенцията от Монтрьо. Тази конвенция регулира корабоплаването през черноморските проливи.
Българският морски бранш изразява сериозни опасения. Според тях, оскъпяването на транспорта ще направи българските стоки неконкурентни. Особено засегнати ще бъдат износителите на зърно. Повишението ще се отрази негативно и на фирмите, работещи на българския пазар, както и на крайбрежните региони.
„Някъде от порядъка на долар и половина до два долара на тон, което не е малко. Това е само, за да си платим таксите за преминаване на турските проливи“, заяви к.д.п. Александър Калчев, председател на Българска морска камара.
Негативни последици ще има и за всички български потребители. Те получават стоки по море. Българските фирми, специализирани в ремонт на кораби, също ще бъдат засегнати. Увеличението оскъпява ремонта за корабособствениците с около 10%.
„Един среден по големина кораб 35-40 хиляди тона, който плава в нашия регион, да влезе и излезе, заплаща сума от порядъка на 45 000 долара в зависимост от размера му, такси за преминаване на турските проливи. Ремонтът му е от порядъка на 450-500 000 долара. Тази добавка, която се прави, оскъпява с 10% стойността на ремонта за един корабособственик“, коментира к.д.п. Александър Калчев.
Българската морска камара подчертава, че Турция не е представила аргументи за повишаването на таксите. Те настояват за среща между страните, подписали Конвенцията от Монтрьо. Конвенцията позволява събиране на такси само за покриване на реалните разходи за опериране на проливите, без право на печалба. Приходите за Турция обаче достигат $227 млн. за 2024 г., с очаквани $900 млн. за 2025 г.
„Конвенцията много ясно казва, че Турция има право да събира такси в размер, който покрива нейните реални разходи по оперирането на двата пролива. Но не дава право на турската страна на печели от оперирането на тези проливи. Ние трябва да разберем печели ли Турция с новите си такси или не печели“, допълни к.д.п. Александър Калчев.
Браншът настоява въпросът с таксите да бъде обсъден на политическо ниво. Съществуват опасения за съкращения на работни места, ако не бъде намерено решение. Увеличенията отблъскват морския бизнес от Черноморието, създавайки нелоялна конкуренция.
