Турският реактивен самолет „Хюржет“ влиза в масово производство и износ
Турция започва масово производство на реактивния тренировъчен самолет „Хюржет“, като два прототипа вече са извършили над 340 полета. Очаква се първите доставки за турските ВВС да са през 2026 г., а износ за Испания на 45 самолета е пред финализиране.
Снимка: АА
Турция се подготвя за масово производство и износ на своя първи усъвършенстван реактивен тренировъчен самолет „Хюржет“. Два прототипа вече са осъществили над 340 полета, натрупвайки 260 летателни часа. Това съобщиха турски представители на отбраната, цитирани от Анадолската агенция (АА) за БТА.
Разработен от „Търкиш Еъроспейс Индъстрис“ (ТАИ), „Хюржет“ е предназначен да замени остаряващия флот от F-5 на Испания. Очаква се първите доставки за турските военновъздушни сили да започнат през 2026 г., включително за аеробатичния екип „Търкиш старс“. Монтажът на самолета за тях е в ход, като първият му полет се очаква през първото тримесечие на следващата година.
Проектът „Хюржет“ стартира през август 2017 г. Първият му полет бе през април 2023 г. Преди това, през юни 2022 г., бе завършен първият компонент. Последваха интензивни наземни изпитания на колесника, окабеляването, кабината и системите. На 30 януари 2023 г. бе запален и реактивният двигател на първия турски свръхзвуков тренировъчен самолет.
Тестовите полети продължават активно. Два самолета „Хюржет“ вече са извършили групови полети в различни камуфлажи. Аеробатичният екип „Търкиш старс“ също е направил впечатляващи демонстрации с него.
ТАИ изгражда производствена линия с капацитет за два самолета месечно. Първоначално турските ВВС ще получат 16 самолета. Общият брой ще се увеличава с добавянето на нови конфигурации.
Едномоторният самолет е проектиран за обучение на пилоти на съвременни изтребители. Той е подходящ и за въоръжено/невъоръжено въздушно патрулиране и аеробатични мисии. Дължината му е 13,6 метра, височината 4,1 метра, а размахът на крилете – 9,5 метра. Може да достигне скорост до Мах 1,4 и височина до 14 500 метра. „Хюржет“ разполага със седем точки за полезен товар с общо тегло три тона.
На 12 ноември 2024 г. вторият прототип на „Хюржет“ успешно извърши първия си полет. Той включва ключови конструктивни модификации, като увеличен радом и нови точки за окачване на крилата за въздушни ракети. Това показва напредък към въоръжени варианти на самолета. Вторият прототип е оборудван и с AESA радарна система MURAD, значително подобряваща бойните му способности. Това го позиционира като лек боен самолет (Light Combat Aircraft) с полезен товар около 2,7 тона.
Започва обратното броене за износ към Испания. Главният изпълнителен директор на ТАИ Мехмет Демироглу заяви пред испанския вестник „Еспаньол“, че скоро се очаква договор за доставка с Испания. Сделката е за около 45 самолета „Хюржет“, на стойност приблизително 3,12 милиарда евро. Доставките за Испания се планират да започнат през 2028 г. Демироглу подчерта, че самолетът може бързо да бъде адаптиран за нови мисии или различни конфигурации, според нуждите на клиентите.
„Хюржет“ е проектиран с модерна авионика. Включва цифрова система за управление на полета (Fly-by-Wire) и възможност за въздушно презареждане. Кабината е с пълно стъклено оборудване, Head-up Display (HUD) и Helmet Mounted Display (HMD). Самолетът е съвместим и с нощно виждане.
Въпреки ентусиазма, някои испански експерти изразяват резерви. Те се отнасят до технологичната зрялост на самолета спрямо други европейски предложения. Опозиционни турски партии също критикуват високите разходи и срокове, призовавайки за по-голяма прозрачност. Независимо от това, международни наблюдатели смятат, че „Хюржет“ може да засили позициите на Турция на пазара на леко бойни и тренировъчни самолети.
