Транспорт, логистика и спедиция: Терминал 3, Шенген и дигитални иновации в центъра на фокуса
Експерти и бизнес лидери обсъдиха бъдещето на транспорта, логистиката и спедицията на годишен форум в София. Акцент бяха Терминал 3, ползите от еврозоната и предизвикателствата пред сектора, включително новата система ICS2.

Източник: Списание "Мениджър"
Бъдещето на транспорта, логистиката и спедицията бе в центъра на дискусиите на втория годишен форум, организиран от списание „Мениджър“. Събитието на 24 септември 2025 г. събра експерти и бизнес лидери. Те обсъдиха инвестиции, дигитализация и новите регулации. Важна тема беше и въвеждането на новата Система за контрол на вноса (ICS2) при сухопътен и железопътен транспорт от 1 септември.
Фокусът на един от панелите беше „Терминал 3: Ефектите за България“. Обсъди се стратегическото значение на новия терминал на летище София. Целта е София да стане регионален транспортен хъб.
„Проектът има потенциал да се превърне в сериозно конкурентно предимство за страната.“
— Хесус Кабайеро, главен изпълнителен директор и председател на УС на „СОФ Кънект“
Кабайеро подчерта, че летищата с визия ще бъдат печеливши. Европа търси повече авиационен капацитет.
„В контекста на нарастващо търсене на авиационен капацитет в Европа, летищата с визия и възможности за бързо развитие ще бъдат печеливши.“
— Хесус Кабайеро
Майкъл Стантън-Гедис от Международния съвет на летищата посочи ползите от инвестициите.
„Ефектът от летищните инвестиции не се изчерпва с директните работни места, а има мултиплициращо въздействие върху поддържащите индустрии, местните общности и привличането на външни инвестиции.“
— Майкъл Стантън-Гедис, директор по икономическите въпроси и конкуренцията, Международен съвет на летищата
Мануела Несъл от ЕБВР подчерта ролята на авиацията. Владимир Михайловски от IFC определи концесията на летище София като успешна.
„Авиацията е ключов двигател за икономическо развитие и свързаност в региона.“
— Мануела Несъл, ръководител за България, Европейска банка за възстановяване и развитие
„Концесията на летище София като успешно публично-частно партньорство с дългосрочен ефект.“
— Владимир Михайловски, представител на Международната финансова корпорация в България
Пабло Ескутия от Kearney открои предимствата на София. Това са най-ниските такси и голям капацитет.
„Най-ниските такси в региона и капацитет, три пъти по-голям от населението на страната.“
— Пабло Ескутия, партньор и ръководител на дигиталния отдел, Kearney
Той смята, че София има шанс да се възползва от новия авиационен растеж.
„София има шанс да се възползва първа от новата вълна авиационен растеж в Европа.“
— Пабло Ескутия
Участниците се обединиха около мнението, че Терминал 3 е ключов за икономиката.
„Терминал 3 е стратегически проект с икономическо значение.“
— Участниците във форума
Друг панел засегна ефектите от Шенген и еврозоната. Бизнесът вижда еврозоната като стъпка към стабилност.
„Бизнесът вижда членството в еврозоната като важна стъпка към повишаване на доверието, стабилността и премахване на валутните рискове.“
— Участниците в панела „Логистика с компас“
Влизането в Шенген обаче има по-слаб ефект върху товарния трафик. Остарялата инфраструктура и проверките остават предизвикателство.
„Ефектът от влизането ни в Шенген е по-слабо осезаем за товарния трафик, а проблеми като остарялата инфраструктура и продължаващите вътрешни проверки остават сериозно предизвикателство.“
— Участниците в панела „Логистика с компас“
Проф. д-р Симеон Ананиев обсъди бъдещето на жп транспорта. Според него, той губи позиции.
„Въпреки усилията за интеграция между различните видове транспорт, жп превозите губят позиции заради забавена модернизация и влошено техническо състояние на инфраструктурата.“
— проф. д-р Симеон Ананиев, мениджър и председател, „Клъстер зелен транспорт“
Дискусията „Недостиг в системата“ засегна липсата на кадри. Секторът трябва да инвестира в технологии и мотивация.
„Секторът трябва активно да инвестира в модерни технологии, мотивационни практики и работодателска репутация, за да привлича и задържа нови поколения служители.“
— Панелистите в дискусията „Недостиг в системата“
Форумът също представи иновации и тенденции в „Лаборатория за иновации“. Панелът „Под натиска на регулациите“ разгледа дигитализацията.