Трайчо Трайков: Устройствата за превключване на светофарите са 30 и лесно могат да се клонират
Кметът на район „Средец“ Трайчо Трайков разкри, че 30-те устройства за превключване на софийските светофари, използвани от НСО и други ползватели, могат лесно да бъдат клонирани. Разкритието идва след инцидент, при който автомобил на НСО създаде опасност за трамвай в центъра на София. Трайков настоява за подмяна на устройствата с по-надеждна „смарт“ версия, която да регистрира всяко използване, и е възложил изготвянето на писма до НСО и СДВР за спешни мерки.
Трайчо Трайков СНИМКА: Велислав Николов
Кметът на столичния район „Средец“ Трайчо Трайков алармира за сериозен пробив в сигурността на системата за управление на трафика в София. Според него, устройствата, използвани за аварийно превключване на светофарите, са не само недостатъчно контролирани, но и лесно подлежат на клониране.
Разкритието идва след инцидент в понеделник, когато автомобил на НСО, ползващ специален режим, сменил сигнала на светофара в последния момент. Това принудило трамвай да набие рязко спирачки в центъра на града, създавайки опасна ситуация. Трайков съобщи, че е получил допълнителна информация по случая.
Общият брой на устройствата, които могат да превключват светлинните сигнали, е 30. Те са раздадени на различни ползватели, като Националната служба за охрана (НСО) притежава сравнително малка част от тях. Трайков подчертава, че основният проблем е техническата уязвимост – устройствата не са трудни за дублиране.
Системата за управление на трафика в София е създадена, за да дава приоритет на автомобилите на НСО, които превозват първите политици в държавата и чуждестранни делегации. Със специални устройства са оборудвани и част от линейките. При включване на сирени и светлини, тези устройства се задействат автоматично и сигнализират в Центъра за анализ и управление на трафика на Столична община.
Допълнителен риск се крие в управлението на контрола. Контролирането на камерите и светофарите се извършва чрез споделени профили между множество хора, което увеличава опасността от злоупотреби и създава предпоставки за нерегламентирано ползване на привилегиите.
В отговор на възникналата опасност, кметът на „Средец“ е предприел незабавни действия:
„Възложих още днес да се подготви писмо до СДВР, НСО и дирекция Анализ и управление на трафика с молба да измислят нещо, преди да е станала поредната беля“.
— Трайчо Трайков, кмет на столичния район „Средец“
Трайков настоява за цялостна промяна на използваната технология, тъй като настоящите устройства са ненадеждни. Той изисква въвеждането на по-сигурни мерки и протоколи:
„Като цяло мисля, че тези устройства, ако продължи да ги има, трябва да бъдат заменени с някаква по-надеждна и смарт версия, която да регистрира всеки конкретен случай на използване. Трябва да има и стриктен протокол кога и как може и периодично да се одитират натрупаните данни.“
— Трайчо Трайков, кмет на столичния район „Средец“
Въпреки призива на Трайков за спешни мерки и официално изпратените писма, към момента няма официална позиция от НСО или СДВР по повод инцидента с трамвая и предложенията за промени в системата.
