Трагедията край Созопол: Младеж с един ден стаж уби себе си и още двама, докато държавата отхвърля рестрикциите
Трагичната катастрофа край Черноморец, при която 18-годишен шофьор с един ден стаж уби трима души, предизвика нови призиви за въвеждане на поетапни ограничения за младите водачи. Въпреки че предложенията за ограничаване на мощността на автомобилите и забрана за нощно шофиране бяха отхвърлени от депутатите, вицепремиерът Гроздан Караджов разпореди пълна проверка на обучението на младия водач. Единствената действаща рестрикция за момента е намаляването на контролните точки за начинаещи шофьори.

Катастрофата край Черноморец, при която 18-годишен шофьор с едва един ден стаж зад волана уби себе си и още двама пътници, отново постави остро въпроса за нуждата от строги ограничения за младите водачи. Трагедията се случи около полунощ на 17 октомври и хвърли в траур Созопол, където понеделник беше обявен за ден на съпричастност.
Шофьорът, който взел книжката си само ден по-рано – на 16 октомври, загубил контрол над автомобила поради несъобразена скорост и се блъснал в крайпътно дърво. В колата са пътували още двама 17-годишни младежи, които също загиват. По данни на Диана Русинова от Европейския център по транспортни политики, скоростта е била около 160 км/ч. Този факт се потвърждава и от това, че двигателят, тежащ над 200 килограма, е изхвърчал на повече от 70 метра от мястото на удара.
„По непотвърдена информация, реалната скорост е била около 160 км/ч – факт, който се потвърждава и от това, че двигателят, тежащ над 200 килограма, е изхвърчал на повече от 70 метра от мястото на удара“
— Диана Русинова, Европейски център по транспортни политики
Проверка на обучението и отхвърлените мерки
Вицепремиерът и министър на транспорта Гроздан Караджов веднага разпореди пълна проверка на обучението и изпита на младия водач. Караджов пое ангажимент резултатите да бъдат оповестени и обяви, че ще се обсъди възможността младите шофьори да преминават през поетапни ограничения, докато натрупат опит.
Оказа се, че обучението на 18-годишния младеж е приключило, преди да влезе в сила (на 12 юли) задължението всичко да се записва дигитално. Шефът на “Автомобилна администрация” Слав Монов заяви, че липсва дигитален запис с GPS координати и времетраене, което затруднява проверката. Документацията е въведена ръчно, което налага „да се доверим само на хартията“, обясни Монов.
Инструкторът на младежа, Николай Киряков, коментира, че момчето е било „умно“ и „добре се обучило“, но високата скорост е довела до трагедията. Според Киряков, скоростта е била минимум 180 км/час, при която „всичкото отива на вятъра – знания, умения, навици“.
Въпреки многобройните предложения, депутатите отхвърлиха ключови рестрикции, засягащи начинаещите шофьори. Предложенията включваха ограничение на мощността на автомобилите до 120 конски сили през първите две години (мярка, приложена в Италия и Германия) и забрана за нощно шофиране през първите шест месеца (норма, работеща в Австрия и Франция). Отпадна също идеята за допълнителен курс по безопасно шофиране шест месеца след получаване на книжката и ограничението за превоз на максимум двама пътници през първата година.
Единствената рестрикция и експертните призиви
Единствената мярка, която влезе в сила, е контролът чрез точки. Новите шофьори получават 26 вместо стандартните 39 контролни точки за първите две години. Тази рестрикция цели по-бърза загуба на книжката при системни провинения. Предвидени са и увеличени санкции, като при две нарушения за скорост книжката се отнема автоматично за шест месеца.
Експертите от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България (АКАБ) настояват за по-строг контрол. Според Красимир Георгиев от АКАБ, младите шофьори трябва да получават книжка с временен характер. При нарушения в рамките на две години, те губят това временно свидетелство и се връщат отново на курс и нов изпит. Този подход съответства на новите изисквания, които се въвеждат и в Европейския съюз, където младите водачи ще преминават изпитателен срок от поне 2 години с по-строги изисквания.
Диана Русинова пък коментира, че трагедията е симптом на липса на държавен контрол и реална политика по пътна безопасност. Междувременно, черната статистика продължи през същия уикенд: 20-годишен шофьор се заби в мантинелата на магистрала „Тракия“, убивайки 17-годишна си спътничка, отново поради превишена скорост. Само в събота по пътищата загинаха още петима души, включително 86-годишен пенсионер, блъснат на пешеходна пътека в София от 45-годишна жена, която избяга от местопроизшествието.