Toyota отлага строежа на ключов завод за батерии във Фукуока за втори път на фона на пазарната несигурност
Японският производител Toyota отложи за втори път през 2025 г. плановете си за изграждане на нова фабрика за батерии в префектура Фукуока поради колебанията в световното търсене на електромобили. Решението съвпадна с намаляване на прогнозите за глобалните продажби на електрически коли с 10% за фискалната година, въпреки че компанията вече е инвестирала около 6 милиарда йени в терена. Заводът е ключов за плановете на Lexus да произвежда батерии с потенциален пробег от 1000 км.
Toyota Urban Cruiser e електрически.
Японският автомобилен гигант Toyota отново отложи плановете си за изграждане на нов завод за батерии за електромобили в префектура Фукуока. Това е второто такова забавяне през 2025 г., което ясно демонстрира предпазливия подход на компанията към бързо променящото се световно търсене на електрически превозни средства. Решението, макар и не неочаквано, е пряк резултат от колебанията в глобалния пазар на електромобили.
Заводът във Фукуока е стратегически важен. Той е проектиран да произвежда батерии специално за електромобилите от марката Lexus, като амбицията е да осигури потенциален пробег до 1000 км с едно зареждане. Въпреки тези високи технологични цели, Toyota демонстрира нежелание да бърза с мащабната инвестиция. Компанията вече плати приблизително 6 милиарда йени (около 39 милиона долара) за обекта, намиращ се в развиваща се индустриална зона в североизточната част на префектурата. Като част от сделката, Toyota има ангажимент да започне строителството в рамките на три години от покупката на терена.
Новината за отлагането съвпадна с публикуването на последния отчет за приходите на автомобилостроителя. На фона на пазарната несигурност, Toyota реши да намали своите прогнози за глобалните продажби на електрически автомобили. Очакванията са свити с 10% спрямо предишните предвиждания за 277 000 бройки за фискалната година, приключваща през март 2026 г.
Въпреки че продажбите на електромобили на Toyota всъщност се увеличиха през първите девет месеца на годината с ръст от 20.6% до 117 031 бройки, този резултат все още е под първоначалните очаквания на ръководството. Според компанията, докато няма увереност за значително увеличение на продажбите, строителството на нови заводи, които да стоят без работа или да функционират с частичен капацитет, е безсмислено.
Някои анализатори и конкуренти в индустрията смятат, че забавянето може да е свързано не само с търсенето, но и с по-широки проблеми в глобалните вериги на доставки. Несигурността в пазара на електромобили налага по-гъвкав подход, което оправдава предпазливата позиция на Toyota, въпреки амбициите ѝ за високоефективни батерии с пробег 1000 км. Toyota остава ангажирана с електрификацията, но приоритетът е ефективността пред скоростта на разширяване.
