Танкерът „Кайрос“ се премества в безопасна зона в Бургаския залив, операция без отклонения
Танкерът „Кайрос“ се премества в безопасна зона на 8 мили от Поморие и Созопол, като операцията протича по план. Три влекача теглят кораба, след като е възстановено захранването му. Държавата ще търси 1.2 млн. лв. от корабособственика.
Операцията по изтеглянето и преместването на танкера „Кайрос“ в Бургаския залив протича по предварително изготвен план, заяви кап. Живко Петров, директор на „Морска администрация“ – Бургас. Плавателният съд се насочва към зона на 8 морски мили от Поморие и Созопол, която се използва и през летния сезон. Очаква се танкерът да достигне определената точка около 21:00 часа тази вечер.
Операцията започна около 9:45 ч. в понеделник, след като танкерът остана на котва край Ахтопол повече от седмица. Три влекача, два от Варна и един от Бургас, провлачват 80-хиляди тонния кораб. Подготовката за буксировката е започнала рано сутринта, като още в 6:00 часа екипите са били на място. След подаване на напрежение и задвижване на хидравликата, котвата е била успешно вдигната около 10:20 часа.
Кап. Петров подчерта сложността на морската буксировка, която не е видима от брега. Танкерът се движи със скорост около 2 възела, като трябва да измине разстояние от 28–30 морски мили, което ще отнеме приблизително 10 часа. След позиционирането му, с катер и генератор ще бъде подадено напрежение за спускане на котвата, което ще отбележи окончателния край на операцията по преместването.
„До този момент всичко върви по план – каквото бяхме начертали, това се изпълнява. Надяваме се така и да завърши, но докато не приключи напълно операцията, не можем да кажем, че е завършена“, подчерта кап. Петров.
Преди самото провлачване, риболовен кораб РК 37 е транспортирал 5-тонен авариен морски генератор до танкера. Екип от електроинженери и механици е възстановил електрозахранването и хидравличната система на кораба, което е позволило освобождаването на котвите. В операцията по обезопасяване са участвали 16 души от „Морска администрация“, Гранична полиция и Фронтекс.
Екоминистерството (МОСВ) следи качеството на морските води край Ахтопол чрез пробовземане за нефтопродукти, мазнини и други замърсители по време на буксировката, за да гарантира екологичната безопасност. Танкерът „Кайрос“ е част от руския „сенчест флот“ и се предполага, че е бил ударен от дрон, което е довело до опожарена надстройка и увредено управление.
Държавата отпусна 1,2 млн. лева за операцията, като тези средства ще бъдат изискани от китайския корабособственик. България няма право да ремонтира танкера поради международни санкции. След приключване на операцията, корабът ще бъде задържан със заповед на директора на дирекцията в отговорния район, предстоят допълнителни проверки.
„Разходите все още не са калкулирани. Ако всичко завърши нормално, дори е възможно сумата да бъде по-ниска от първоначално очакваната, но нека операцията приключи, за да не спекулираме“, заяви кап. Живко Петров.
Местни жители изразиха притеснения относно потенциално замърсяване. Валентина Иванова от Ахтопол сподели:
„Няма начин да няма отпадни води, които са пълни с мазут, с масла, с какво ли не. Това нещо, разбие ли се и се изсипят тука нещата, цялото Черноморие, плажа ще бъде тотално трагедия.“
Водолазът Тодор Стоянов уточни, че дълбочината на мястото е 35 метра, а дъното е ситен чакъл с пясък. Бившият капитан Димитър Иванов изрази оптимизъм:
„Всичко се реши по най-добрия начин. Петък, събота някъде ще започне влошаване на времето. Дано дотогава операцията да приключи.“
