Тактика за избягване на толкамерите превръща пътя Кресна – Сандански в магистрала: Трафикът през селата се увеличава драстично
Шофьори все по-често избират главния път Е-79 между Кресна и Сандански, за да заобиколят толкамерите за средна скорост на автомагистрала „Струма“. Това доведе до значително увеличение на трафика, особено на тежкотоварни камиони, през село Долна Градешница. Експертите предупреждават, че заобикалянето е безсмислено и не води до спестяване на време.

Все повече шофьори започнаха да използват главен път Е-79 в отсечката от Кресна до Сандански. Тази хитрост цели избягването на толкамерите, които засичат средна скорост по автомагистрала „Струма“. Камерите са поставени в участъка Дамяница – Сандански. Засичането на средна скорост на магистралата принуждава шофьорите да търсят алтернативни маршрути, насочвайки се към стария главен път, който преминава директно през населени места.
Местните жители отбелязват драстично увеличение на трафика. През кресненското село Долна Градешница вече преминават десетки автомобили ежедневно. През последните седмици трафикът се е увеличил значително, като най-голямо е увеличението при тежкотоварните камиони. Тази тенденция допълнително утежнява обстановката в района, където вече се наблюдават и километрични задръствания.
„Определено да, има повече движение по стария път, който е от тук до Сандански. И най-вече на тежкотоварни камиони. Има увеличение. Не е като преди“
— Гергана, местна жителка
Друг жител, Стоян Станоев, коментира опасността за населението, подчертавайки че пътят се е превърнал почти в магистрала:
„Повечето коли от тук минават. Все едно е магистрала… Аз съм тука на параклиса, всеки ден съм тука и ми прави впечатление, даже децата ги пазим“
— Стоян Станоев
Основната причина за пренасочването е опитът на водачите да избегнат глоби за превишена скорост. Толкамерите засичат времето за преминаване между входната и изходната точка на отсечката, като специален софтуер изчислява средната скорост. При установено нарушение глобата се издава автоматично. Експертите подчертават, че маневрата със забавяне преди камерата и ускоряване след това е напълно неефективна.
Според пътния експерт Георги Бързаков, това заобикаляне е безсмислено и дори контрапродуктивно. Той отбелязва, че спазването на ограниченията по магистралата би довело до по-бързо пристигане:
„Няма никакъв смисъл от това заобикаляне, защото ако продължат движението си по автомагистралата и спазват ограничителната скорост… дори ще стигнат по-бързо, отколкото ако минават по-стария път“
— Георги Бързаков, пътен експерт
Бързаков също така свързва високата скорост с тежките пътнотранспортни произшествия. Той подчертава, че толкамерите трябва да се възприемат като средство за контрол и спазване на Закона за движение по пътищата, а не като „страшилище“.
„Виждаме първо какво се случва като тежки пътнотранспортни произшествия. И всичко това, което се случва, е на база високата скорост. И не виждам смисъл от това да бъдат упоменати къде са тези толкамери. Защото идеята на толкамерата е да се спазва Законът за движение по пътищата… Трябва по такъв начин да шофират шофьорите, че толкамерите да не са някакво страшилище за тях, а просто да ги чувстват като средство за контрол“
— Георги Бързаков, пътен експерт
Шофьорите, които търсят алтернативи, трябва да имат предвид и бъдещите инфраструктурни промени в района. Строителството на новото трасе през Кресна, което е част от автомагистрала „Струма“, трябва да започне през октомври 2025 г., като обходният път се очаква да бъде готов до 2031 г.
В крайна сметка, най-сигурният начин за избягване на глоби, независимо от маршрута, е стриктното спазване на ограниченията за скорост.